Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

Leerlingen van het Pantser Infanterie Rij Opleiding Centrum (PIROC) tijdens een rijles met een YPR-765 pantserrupsvoertuig in stadsverkeer.

 

Als je de foto bekijkt wil je toch echt wel dat de leerling wat spanning voelt tijdens het rijden. De spanning zorgt voor alertheid wat de kans op fouten kleiner maakt. Blijft die spanning zich jarenlang opbouwen dan spreken we uiteindelijk van rijangst.

Sommige mensen denken dat rijangst net als een griepje vanzelf overgaat.
En als het te mooi is om waar te zijn is de waarheid vaak ook anders.


Een praktijk feit: Hoe langer je wacht om rijangst aan te pakken des te moeilijker gaat het worden om
de bewuste stap te nemen om van je rijangst af te komen.

Laat ik het anders verwoorden.
Als de pijn niet groot genoeg is gaat er ook niks veranderen. (Dit heeft ook met de omgeving te maken, blijft de omgeving “helpen” door ervoor te zorgen dat de auto blijft staan zal de pijn minimaal blijven)

Of een voorbeeld geven van een oud cliënt.
Hij liep al meer dan 20 jaar met de angst rond dat hij betrokken zou raken bij een ongeval.
En door die angst bleef de auto staan waar hij stond.
Voor de deur.
Uiteindelijk via een doorverwijzing bij Relaxed Driving terecht gekomen.
Zijn manier van angst overwinnen was door er keihard tegen te vechten.
Het niet toelaten / accepteren van zijn gevoelens op dat moment.

 

Het toelaten of accepteren van je angstgevoelens is een spannend proces, je wilt tenslotte op jezelf kunnen vertrouwen.
Door de oefeningen consistent uit te blijven uitvoeren is hij binnen 90 dagen van zijn rijangst afgekomen.
En stapt nu weer in de auto zonder noemenswaardige angstgevoelens.

Hij heeft de angst in de ogen gekeken en dat zorgde voor het ontspannen en vol vertrouwen autorijden.

Actie = Reactie

En een Actie gericht naar je doel zorgt voor succes!

Als je besluit om na dit artikel zelf aan de slag te gaan, neem dan deze 11 tips mee.

11 tips.

1. Zorg voor een helper
2. Blijf gemotiveerd
3. Zeg tegen je helper of je meteen feedback wilt of naderhand
4. Als je wat onzeker bent, vraag of de helper met je meekijkt
5. Stel samen met je helper een oefenprogramma op
6. Laat je helper je positief motiveren
7. Zeg tegen je helper dat hij wel/niet mag ingrijpen
8. Begin daar waar mogelijk op een industrieterrein
9. Wederzijds vertrouwen is een must
10. Maak duidelijke afspraken (en hou je daar aan)
11. Je partner als helper?  een goede vriend of vriendin werkt vaak beter,
omdat deze zich buiten de familiesfeer bevind, zodat er  juist een beter objectief beeld gegeven kan worden.

Een helper is echt geen overbodige luxe mits deze aan de juiste voorwaarden voldoet.

 

Wie vraag jij het liefste om te helpen en wat mag je helper wel doen of juist weglaten?

 

Laat je antwoord achter in het reactieveld hieronder.


Foto:“Leerlingen van het Pantser Infanterie Rij Opleiding Centrum (PIROC)
tijdens een rijles met een YPR-765 pantserrupsvoertuig in stadsverkeer.”
is licensed under CC0 1.0