Welke band heb je nu nodig, dit zou het punt kunnen zijn waarop je zou afhaken met lezen.
Het is tenslotte toch een artikel wat over rijangst gaat?

Dat klopt en de invloed van de band speelt daar een rol in.
Een korte uitleg:

Stel je hebt een setje banden waarvan je niet weet in welke conditie ze zich begeven.
Je zit niet heel lekker in je vel op de autosnelweg en toch ga je op weg.
Klasse!

De praktijk:

Na een minuutje of 5 voel je de symptomen van angst opkomen, een onwerkelijk gevoel, zweten of andere ongemakken.
Daarbij blijf je stevig het stuur vast houden, want stel je voor…
In een flauwe bocht gaat het helemaal spannend worden want het lijkt wel of de auto niet goed reageert, het stuur heb je nog steeds stevig vast.
De eerste afrit nadert en gelukkig kan je er meteen af.
Het lijkt wel of het nooit gaat lukken.

Wat is er aan de hand:

Door het stevige vasthouden van het stuur heb je weinig gevoel van balans in de auto.
Een achterband heeft een te lage bandenspanning waardoor deze een lichte onbalans veroorzaakt.
De achterband maakt ook meer geluid en zorgt voor een constante “achtergrond” onrust welke jij merkt.
Een eenvoudig voorbeeld die met nog 10 andere voorbeelden uit te breiden is.

Bewust maakt Bemind

Kijk eens naar je banden nadat je dit gelezen hebt, haal er voor jou uit wat belangrijk is.

Wil je heel interessant doen bij vrienden of vriendinnen lees dan het eerste stukje met afkortingen. Ben je opzoek naar praktische tips? scroll dan snel verder naar de zin S = Sneeuw

Wat betekent de tekst op je autoband, bijvoorbeeld 195/65 R15 91 H Tl M S

195 = breedte van de band

65 = hoogte van de band

R = radiaal

15 = doorsnede van de velg

91 = draagkracht

H = deze letter geeft aan welke snelheid de band aan kan. Waarbij je niet moet uit gaan van de snelheid die je mag rijden maar hoe hard de auto kan rijden. Rij je in een Lamborghini dan moet je een andere band hebben dan een kleinere auto.

Tl = tubeless

M = modder

S = sneeuw

Staat er een S op je band dan wil dat nog niet zeggen dat het ook een winterband is. Pas als er een icoon met een sneeuwvlokje op je band staat is het e

Hier verder lezen 😉

en winterband!

Verschil tussen winterbanden, zomerbanden en de 4 seizoenenband
De winterband is van iets zachter materiaal gemaakt, waardoor deze meer grip heeft. Hierdoor heb je meer grip bij de juiste buiten temperatuur.

Winterbanden slijten minder. Wil je kosten besparen geef dan eenmalig wat extra’s uit aan winter-en zomerbanden. Tot plus 5 graden werkt de winterband optimaal.

Met winter- en zomerbanden rij je het zuinigst. De winterband heeft een kortere remweg ten opzichte van de zomerband. (in de winter)

Een͞ zomerband moet een minimale profieldiepte hebben van minimaal 1,6 mm een winterband moet minimaal 4 mm profiel hebben. Heeft een winterband minder dan 4 mm dan doet de band niet waarvoor deze eigenlijk gemaakt is. Namelijk meer grip en veiligheid.

De 4 seizoenenband
slijten harder in de zomer en zijn in de winter niet optimaal. Het is een goede band als je er mee wilt rijden in de lente en in de herfst.

Juiste Bandenspanning
Is van cruciaal belang voor de wegligging en het “gevoel” in de auto.

Als je hard remt kan het zijn dat je auto een beetje begint te zwalken. Dit kan de oorzaak zijn van een verkeerde (lage)bandenspanning.

De juiste bandenspanning is belangrijk voor een optimaal weggedrag van het voertuig, maar is ook van belang voor een laag brandstofgebruik (zeker met de huidige brandstofprijzen), een lage bandenslijtage, belasting van het millieu en de rijveiligheid.

Het is aan te raden om de bandenspanning eens per maand te controleren bij koude banden. Een koude band is een band als die nog geen 5 km heeft gereden. Zijn de banden warm voeg dan 0,3 bar extra toe.

Een te harde band zorgt voor minder contact op het wegdek, is je band te zacht (komt je band buiten de velg) dan heeft deze teveel contact met het wegdek en kan je band van de velg lopen. Een te zachte band verhoogd je brandstofverbruik en is gevaarlijk.

Een band kan je behoorlijk hard oppompen. Gemiddeld ligt de bandenspanning tussen de 2.0 en 3.0 bar.

De juiste aanbevolen spanning, staat vermeld in de gebruikshandleiding of op de sticker aan de binnenkant van het portier van de bestuurder, of aan de binnenkant van de brandstofklep.

Tips

 

  • De juiste bandenspanning is te vinden in het instructieboekje, maar in veel gevallen ook in Ă©Ă©n van de deurstijlen of aan de binnenzijde van het klepje van de brandstoftank.

 

  • De temperatuur buiten heeft invloed op de spanning. Hoe lager de temperatuur, hoe lager de gemeten bandenspanning. Voeg daarom in de winter 0,2 bar extra toe.

 

  • Controleer bij uw auto ook het reservewiel. Niets is vervelender dan een lekke band vervangen door een lege.

 

  • Als u uw auto vastrijdt in het zand, verlaag dan de bandenspanning. Breng deze wel zo snel mogelijk weer op druk.

 

  • Verwijder een inrijding (spijker of iets dergelijks) pas als de band vervangen of gerepareerd wordt. De spijker houdt de lucht binnen en markeert het lek.

 

  • Gebruik bij voorkeur een eigen bandenspanningsmeter. Je rijdt dan altijd met dezelfde “afwijking”. Probeer deze bandenspanningsmeter te vergelijken met een geijkt exemplaar, bijvoorbeeld bij uw bandenhandelaar.

 

  • Veel modernere auto’s hebben een digitale meter op het dashboard waarop af te lezen is op welke spanning alle banden zich bevinden.

 

Heb je nog vragen? Stuur gerust een mailtje naar anesti@relaxeddriving.nl en ik help je graag verder!