Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

 

Doelen stellen en de 5 grootste fouten bij Rijangst.

 

Het begint al met het lezen van dit artikel.
Waarschijnlijk heb je een doel gesteld om dit te gaan lezen.
Tenminste dat hoop ik.

 

Het kan zijn dat je meer informatie wilt over doelen of rijangst in het algemeen.
Misschien zie je het als tijdverdrijf
Of je zoekt motivatie om je rijangst aan te pakken.
Je wilt meer inzicht in het fenomeen rijangst.

En zo kan je nog wel even doorgaan.

 

Als je er zo over nadenkt stel je ook onbewust doelen, je laat het als het ware gebeuren.
En neemt daarbij de informatie gedeeltelijk op.

Nu is dat helemaal geen probleem omdat er toch iets blijft hangen van wat je interessant vindt of gaat gebruiken.

 

Een ander verhaal is het als je daadwerkelijk gaat trainen om van je rijangst af te komen.
Je wilt namelijk je voorruitgang zien, juist die voorruitgang motiveert je om door te gaan en voor altijd van rijangst verlost te zijn.

 

"Goals are just a dream with a deadline"

 

De 5 meest gemaakte fouten bij doelen stellen.

1. Het doel klein maken
2. Het doel algemeen omschrijven
3. Geen haalbaar tussen doel maken
4. Voortgang niet bijhouden
5. Niet consequent of te kort oefenen

 

Het doel klein maken is een veel gemaakte fout; Als ik maar op de autosnelweg kan rijden met 90 km/h is het al prima.
Maak je doel groter dan jezelf, in het voorbeeld hierboven kan je ook als doel stellen 160 km/h in Duitsland gaan rijden.
Doelen moet spannend, uitdagend, grensverleggend zijn. Bedenk eens wat dat met je zelfvertrouwen doet als je kan zeggen dat je 160 km/h hebt gereden.

 

Als je een doel algemeen omschrijft zal dit niet meetbaar zijn.
Ik wil ontspannen over de snelweg heenrijden is een veel gehoord doel.
Maak het concreet: op DATUM rijd ik met een maximale spanning van 3 (op schaal van 10) van Eindhoven naar Breda

 

Tussen doel(en) maken kan best lastig zijn.
Als we het voorbeeld hierboven pakken Eindhoven – Breda kan je als tussen doel bijvoorbeeld nemen:
Ik rijd 20 minuten op de snelweg Eindhoven – Breda en mijn spanning mag maximaal een 7 zijn van de 10

 

Meten is weten, schrijf je niet op ver je van je doel af bent dan zal je nooit weten wanneer je hem hebt bereikt.

 

Doelen stellen betekent afspraken met jezelf maken, inplannen wanneer je gaat oefenen en hoelang
Schrijf je dit op dan is het lastig om er onderuit te komen, lukt het door een noodgeval toch niet? dan heb je gelukkig een reserve datum ingepland. 😉

 

Heb jij moeite met doelen stellen?

Geen probleem ik help je ermee.

 

Laat in het commentaarveld hieronder weten met welke van de 5 punten je moeite hebt en ik help je er graag mee.
Tip: Wees concreet in de aangedragen informatie.

 

Met welke van de 5 voorbeelden heb jij moeite?