Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

 

Gratis helpen doe jij dat? hoor ik je denken. Kort en krachtig JA.
Dan zal er vast een addertje onder het gras zitten. Kort en krachtig NEE
Waarom ik het doe? Ik geloof in de kracht van mensen en als ze een extra handje nodig hebben dan help ik graag.

Afgelopen week vond er een mooi gesprek plaats.
Iemand belde me op met de volgende vraag:

Anesti, ik heb sinds driekwart jaar last om op een bepaald soort weg te rijden.

Na goed geluisterd te hebben kwamen we tot de volgende punten:

1. De angst bestaat pas sinds kort
2. De gedachten over het rijden waren vaak negatief
3. Vechten tegen de angst was geen onbekende
4. Angstgevoel was het ontbreken van controle en een onwerkelijk gevoel
5. Onbewust veiligheidsmarges inbouwen zoals pauzes die “normaal” gezien niet nodig zijn.
6. Meditatie een goed hulpmiddel is
7. Een praktische tip meegegeven waarmee direct geoefend kan worden.

 

Om duidelijk te maken dat er niet altijd een training gevolgd hoeft te worden zal je zien aan het volgende voorbeeld.
Door de hierboven beschreven punten kreeg hij de volgende adviezen, waarmee jij ook aan de gang kan 😉

 

1. Aangezien de angst pas sinds kort bestaat 3/4 jaar is het uitermate belangrijk dat je dit snel aanpakt. Simpelweg omdat juist dan de angst
niet kan doorgroeien. Het wordt opgeslagen in het geheugen als klein hobbeltje in de weg.

 

2. Negatieve gedachten zoals: Als ik maar niks geks doe of als ik de controle maar niet verlies helpen natuurlijk niet mee bij het aanpakken van de angst.
Een simpele vraag helpt je vaak aan meer perspectief; Heb je wel eens iets geks gedaan tijdens het rijden? of heb je de controle wel eens verloren?
Dan kom je weer terug in de realiteit…Nee nooit gedaan / gehad. Precies waarom zou dat dan nu wel gebeuren???

 

3. Wat veel mensen doen is het vechten tegen de angst (logisch want je wil dat nare gevoel niet)
Het duiveltje op je schouder veel aandacht geven zodat het nog meer negatieve impact heeft op je gedachten.
DE TIP: Bedank het duiveltje voor zijn informatie en luister dan naar het engeltje op je andere schouder.
Wens het duiveltje ook niet weg! Je hebt hem ook nodig om alert te zijn, Zonder duiveltje rijden is gevaarlijk een mooie balans is ideaal.

 

4. Angstgevoelens zoals een onwerkelijk gevoel of een verlies van controle is gewoon niet fijn. Het toelaten van deze gevoelens is een hele uitdaging.
Maar zeker niet onmogelijk.
Het helpt om de gevoelens toe te laten door even 10/15 minuutjes mediteren. Tot rust komen na een drukke dag voordat je de weg opgaat.
Het kan zelfs in de auto. LET OP: NIET TIJDENS HET RIJDEN!!

 

5. Veiligheidsmarges inbouwen: Een hele subtiele manier van het angst-duiveltje om toch voeten in de aarde te krijgen.
Wat er namelijk gebeurt is het volgende: Door voor je moeilijke punt even te rusten geef je aandacht aan je angst (iets wat je niet wilt)
En laten we eerlijk zijn, dit deed je vroeger ook niet toen je nergens last van had.
Een helder advies. rij zoveel mogelijk zoals je deed voordat je je angst had. Verzin er geen dingen bij die de angst kunnen verlagen in je gedachten.
Dit werkt vaak tegenovergesteld.

 

6. Mediteren zie punt vier bij angstgevoelens.

 

7. De moeilijkheid was op een autosnelweg het tempo boven de 100 km/h te houden.
De oefening is: Zelf naar de 105 km/h of 110 km/h rijden en de cruise controle aanzetten.
Als je hieraan gewend bent (dit kan best even duren) zelf met het gaspedaal de snelheid verhogen met 5 – 10 km/h en weer de cruise controle erop zetten.
Het gevoel dat je hierbij ervaart mag prettig/onaangenaam aanvoelen.
Mochten je gedachtes afdwalen tijdens dit proces zet dan van te voren je favoriete muziek op en ga hardop meezingen of luister naar je favoriete luisterboek.
Als je er maar voor zorgt dat je hersenen bezig zijn, alert ben je echt wel.
Waarschijnlijk overbodig maar pak niet je telefoon omdat je hersenen niet snel kunnen switchen tussen verkeer en telefoon.
Met de overige tips kan dat zeer goed.

 

Help ik zoek een goede meditatie CD!
1.Geen probleem stuur een mailtje naar anesti@relaxeddriving.nl en ontvang de rijangst meditatie dubbel CD voor slechts 22,50,- inclusief verzendkosten.

2. Laat een opmerking achter in het commentaarveld en ik neem contact met je op
3.Ga naar: bol.com


Op jouw veilige kilometers

Anesti.