Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

 

Rijangst kent veel verschillende vormen.
Zo kan het zijn dat je bijvoorbeeld een ongeluk hebt gehad of; nadat je het rijbewijs hebt gehaald daarna nooit meer gereden hebt.

Vandaag lees je over het onderwerp “lang niet gereden” en WAT je zelf al kunt doen om meer vertrouwd achter het stuur te gaan zitten.

Je bent een aantal jaren geleden geslaagd voor je rijbewijs.
Natuurlijk super blij, eindelijk heb je de vrijheid verworven die het rijbewijs geeft en de onafhankelijkheid en verantwoordelijkheid die daar bij hoort.

Misschien gingen de rijlessen super en had je echt het gevoel van: Yes ik kan dit.
Maar het kan ook zijn dat je het gevoel had van: o jee wat nu? Er zit helemaal niemand naast me die me kan helpen. H E L P!

Uit eigen ervaring weet ik dat die eerste kilometers spannend zijn.
En ik kan me ook heel erg goed voorstellen dat als je langere tijd niet gereden hebt dit steeds spannender wordt.

Mocht je zelf aan de slag willen dan zijn deze tips hieronder al een goed begin.

Verschillende oplossingen

 


Opslossing 1

Als je een beetje onzeker bent vraag een ervaren bestuurder mee.
Iemand die je vertrouwd en eventueel gerust kan stellen.
En ga een stukje rijden waar jij je prettig voelt. Voel je je meer vertrouwd laat dan de bijrijder achterin plaatsnemen.

Oplossing 2

Zoek een rustig tijdstip uit om aan de auto te wennen.
Denk bijvoorbeeld aan een zondagochtend om 0900 dan is het lekker rustig en kan je alles op je gemak uitvoeren.

Oplossing 3

Ga eens achter het stuur zitten van de auto waarin je vaker gaat rijden.
Alleen zitten en kijken waar alle knopjes zitten, hoe het stuur voelt, hoe de auto ruikt, of de stoel lekker zit.
Juist hier geldt het spreekwoord: Onbekend maakt onbemind
Doe dit een 15 min (je mag ook de radio aanzetten) doe dit ongeveer drie keer per week.

Oplossing 4

Check je gedachten!
Wat zijn je gedachten voordat je wilt gaan rijden?
Zijn deze negatief? buig ze om naar het positieve.
Ga je mee in de negatieve gedachtenstroom dan is het heel erg lastig om je ertoe te zetten om toch te gaan rijden.

 

Oplossing 5

Neem contact op voor een gesprek.
Ook tijdens dit gesprek krijg je al tips mee om je angst aan te pakken.
Wil je toch liever een intensievere begeleiding dan kan dat natuurlijk ook.

Je bent snel weer vlot, veilig en zelfstandig onderweg!

 

En als oplossing 1 tm 4 het niet lukt?


Een geruststelling:
Als je lang niet gereden hebt ben je redelijk snel over je angst/spanning heen.
Zie het als een spannende achtbaan, zou je deze tien keer achterelkaar doen dan stelt de elfde keer weinig meer voor.

 

Hoelang heb jij niet gereden en welke oorzaak had dit?


Laat je antwoord achter in het reactieveld hieronder
Ben erg benieuwd naar je antwoord!