Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

 

Tijdens het ervaren van rijangst heb je zeker in het begin last van een vervelend gevoel en dat is een understatement.

Dat gevoel kan je ervaren in benen, armen, duizeligheid of een onwerkelijk gevoel tot aan het gevoel om dood te gaan.

Waarschijnlijk heb je deze symptomen genegeerd alsof ze er niet zijn en hoopte je dat het vanzelf zou overgaan. Ondertussen ben je jaren verder en heb je gemerkt dat er niks vanzelf is overgegaan, je ervaart nog steeds die vervelende angst.

Wat is nu het gevolg van het constant maar doorgaan en vechten tegen die angst?

  • Frustratie
  • Moedeloosheid
  • Angst
  • Klein zelfbeeld

Wordt het dan niet eens tijd voor een andere aanpak?

 

Nu heb ik een tijdje geleden iemand geholpen met een verhuizing, ook deze persoon kon niet stoppen met doorgaan en luisteren naar wat het lichaam te vertellen had daar was geen tijd voor.

Tijdsdruk was het gene wat deze persoon ervoer.

Het gevolg was dat er van alles gebeurde, alles liep door elkaar waardoor het een wirwar van spullen werd maar ook in het hoofd, het overzicht was weg.

Met de gedachten dat het allemaal niet zou lukken was het plaatje compleet.

Het uiteindelijke gevolg was dat het lichaam zei: STOP!

Als je zelf niet op tijd stopt zorgt het lichaam wel dat je stopt (prettig is anders)

En nog meer kostbare tijd gaat verloren!

Het moraal van dit verhaal: Luister naar je lichaam het wil je iets vertellen.

Hoe zit dat nu bij rijangst?

 

Hoe pak je dit nu aan bij rijangst.

Laat je gevoelens/symptomen zoals een trillend been, tintelende arm, druk op de borst, zweetdruppeltjes enzovoort toe op het moment dat je ze ervaart, dit kan zeker in het begin beangstigend zijn. Toelaten van deze gevoelens zijn super belangrijk (het is als het ware de eerste grote stap die je maakt)

Met het toelaten druk je deze gevoelens niet weg je geeft ze juist de ruimte om er te zijn. Ook al ervaar je ze als spannend.

Tip: Parkeer het gevoel eens denkbeeldig op de achterbank en ga hardop meezingen met de radio (hiermee verleg je je gedachten) of luister intens mee naar een podcast of discussie op de radio. Ook trommelen op het stuur heeft een positief effect.

Oefen regelmatig met het toelaten van je gevoel dit kan je het beste doen op tijdstippen waarbij het rustig is op de weg, een goede bijrijder vinden die gerust stelt kan ook enorm helpen.

Laatste tip: Alleen er over lezen en niks doen met deze tips maakt je slimmer echter het DOEN zorgt ervoor dat je rijangst vermindert.

Dus wat houdt je tegen?

Wat houdt je tegen om te oefenen?

 

Laat je antwoord achter in het reactieveld hieronder en ontvang gratis de meditatie “gedachten opmerken” met deze meditatie leer je bewuster omgaan met helpende en minder helpende gedachten.