Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

 

Kijken, kijken of kijken? Jeetje wat bedoel je nu precies?

Tijdens het ouder worden heb je vast wel eens kijk uit gehoord, of kijk uit je doppen! of misschien wel; moet je kijken.

En als we het hebben over het autorijden, hoe kijken we daar dan?

In de jaren dat ik rijangst reductietrainingen geef is mij vooral één ding opgevallen en dat is tunnelvisie, het gefocused kijken naar het verkeer voor ons. Logisch want daar is het te doen toch?

Helaas, het verkeer is om ons heen we gaan dus om ons heen kijken. En dat is niet altijd even makkelijk. Hieronder een uitleg van het tegenovergestelde van tunnelvisie en dat is perifere visie.

Wat is perifere visie?

Ik kan met jou in gesprek zijn en jou gewoon constant aankijken. Ondertussen zie ik links en rechts ook allerlei andere objecten die in de ruimte zijn.

Ik ben dus extra alert, waakzaam en in het hier-en-nu omdat ik volledige interactie heb met jou en alle andere mogelijke prikkels die in het hier-en-nu op me af kunnen komen.

Ik ben dus minder “in mijn hoofd”. Letterlijk. Mijn aandacht is namelijk buiten mijzelf gericht. En mijzelf zit nou eenmaal vol problemen. Die problemen zijn totaal niet meer in je aandacht als jouw volledige aandacht een aantal meter om je heen is gericht. Je bent dan dus meer in eenheid met alles en iedereen om je heen.

 

Pardon? Ik ben dus niet met mijn volledige aandacht bij het verkeer?

Jawel! Je bent met je volledige bewuste aandacht bij het verkeer als je in perifeer zicht bent. Perifeer zicht is een onbewust proces. Je bent met je bewuste aandacht bij het verkeer, en je vertrouwt dat je onderbewuste jou erop wijst dat er iets in je perifere visie is dat mogelijk jouw aandacht nodig heeft.

 

Waarom is het belangrijk om gebruik te maken van je perifeer zicht?

Misschien rij je met een hoge spanning op een autosnelweg, en je bent waakzaam op het verkeer voor je. Terwijl je gefocused bent voor je kan je schrikken van die brandweerauto die opeens hard aan je voorbij gaat.

Het kan zijn dat je gefocused bent op die tunnel voor je. In je gedachten is het daar te doen. Terwijl jij naar de tunnel blijft staren  mis je de auto die wilde invoegen. Een vervelende reactie volgt.

  • Als je je perifeer zicht aan hebt, is er opeens veel meer mogelijk.
  • Als je in perifeer zicht staat, zal je kalm worden.
  • Perifeer zicht is het begin van een flow-state ofwel in “the zone” dat heerlijke gevoel dat alles vanzelf gaat

 

Oefening om je perifere visie te trainen

(via het nlp college)

 

Volg onderstaande bullets eens…

  • Focus op een specifiek punt recht voor je.
  • Steek je wijsvingers op ter hoogte van je gezicht, en beweeg ze dan naar de zijkanten van je gezichtsveld, totdat ze nog net in je visie zijn. Focus je visie op een precies punt recht voor je.
  • Treed diep het nu binnen, en word steeds waakzamer.
  • En ik weet niet of die toenemende waakzaamheid als eerste in gang wordt gezet in je visie, of in je gehoor, of in je reukzin. Waar het ook begint, sluit je ogen, en stem af op de kracht van je visuele zintuig. Open je ogen en stel je voor dat je visie sterker wordt. Stel je voor dat je visie helderder wordt. Stel je voor de mogelijkheid te hebben een stuk meer te zien, en een stuk verder, dus ook als je je vingers nog verder naar de zijkanten beweegt. Je merkt nu op dit moment op dat je visie zich als een vlek uitbreidt, terwijl je blik nog op dat punt is gericht kan je waarnemen wat er om die plek heen gebeurt, en het breidt zich verder uit tot zelfs aan je beide zijkanten, en verder tot achter je, de rest van het lokaal. Je kan als het ware je eigen achterhoofd zien.
  • Doe hetzelfde met je gehoor, inclusief het horen (en voelen) van je ademhaling. Je gaat vanaf nu helderder horen… Steeds meer geluiden in deze ruimte…. En steeds meer geluiden die ook buiten deze ruimte zijn… In de straat… In de gemeente… Provincie etc.
  • Doe hetzelfde met je gevoel, inclusief bijvoorbeeld het gevoel van je tenen. Je voelt precies aan waar objecten en personen zich bevinden.
  • Doe hetzelfde met je reukzin.
  • Merk op hoe je nu alle zintuigen tegelijk maximaal aanscherpt. Heel goed! En merk op hoe je ademhaling is veranderd. Heel goed.

Perifeer zicht oefenen met twee mensen

  1. Kijk naar een punt op het raam.
  2. Je oefenpartner doet steeds wat stapjes naar de zijkant.
  3. Kun je hem/haar nog zien terwijl je naar dat punt kijkt?
  4. En nu? Loop steeds verder naar de zijkant. En nu? Etc.

Op de NLP-trainersopleiding van UNLP worden de aspirant-trainers gevraagd om presentaties te geven, waarbij iemand steeds aan de zijkant een tennisbal omhoog houdt. De spreker moet gewoon doorgaan met zijn/haar presentatie, maar wel even wijzen naar de tennisbal om te laten weten: ‘ik heb het gezien.’

Ook wordt aan het testpubliek gevraagd om soms een gekke bek te trekken, waarna de spreker even naar die persoon moet knikken, glimlachten, knipogen of nog beter: wijzen naar die persoon zonder naar die persoon te kijken!

 

Succes met jouw perifere visie!

Perifere visie is erg krachtig. Creëer zo vaak mogelijk perifeer zicht. Gebruik het bij je topprestaties, loop met perifieer zicht en wees lekker aanwezig met perifeer zicht..

Ga jij oefenen met perifeer zicht?


Schrijf in het reactieveld hieronder wat jij denkt over perifeer zicht en of het je kan helpen tegen rijangst.