Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

Rijangst bij invoegen 3 tips

door nov 14, 2018Blog0 Reacties

 

3 tips om relaxed in te voegen (maar niet op skeelers)

 

Sinds we het rijbewijs hebben rijden we soms lekker naar onze plaats van bestemming.
Vaak vermijden we dan de plaatsen die ons veel spanning geven.
Wees gerust, dat is normaal dat je vermijdingsgedrag vertoont.
Niemand rijdt graag over plaatsen heen die je een slecht gevoel geven.

 

Gelukkig weet je ook dat vermijding een grote vijand is en dat je er iets aan kunt doen.

 

Invoegen op de autosnelweg is een veel voorkomend probleem bij mensen die veel spanningen ervaren.

 

In de tips van vandaag geef ik 3 strategieën waardoor je makkelijker kunt invoegen.
Zonder al die stress te ervaren.
Want zeg nu zelf: diep van binnen weet je dat het in je zit om die autosnelweg weer lekker relaxed te rijden!

 

Tip 1

 

Merk bij jezelf op wanneer je aan het rijden bent richting autosnelweg op welk moment de spanning naar een hoogtepunt gaat.
Dit kan bijvoorbeeld zijn bij het zien van het bord van de autosnelweg, of zodra je de invoegstrook ziet, misschien heb je het wel bij het zien van een vrachtauto?
Probeer te ontdekken welk punt ervoor zorgt dat die spanning omhoog schiet.
Als je dit ontdekt hebt ga je opzoek naar foto’s waar je angst parten speelt. Kijk elke dag naar die afbeeldingen totdat het een gewoonte is en niks meer voorstelt.
Je kan er bijvoorbeeld een collage van maken die je op een plaats hangt die je dagelijks ziet (koelkast werkt altijd)

 

Tip 2

 

Let op de ademhaling.
Als we spanningen ervaren schiet de ademhaling omhoog. We gaan sneller en oppervlakkiger ademhalen met alle ongewenste gevolgen van dien zoals duizeligheid of
een onwerkelijk gevoel.
Voordat je de autosnelweg opgaat zoek een rustig plaatsje waar je tot rust kunt komen.
Zet de motor uit en leg je handen met de palmen naar boven op je schoot en sluit eventueel je ogen.
Adem via de neus 3 tellen in en via de mond 5 tellen uit. (tuit je lippen bij uitademen alsof je fluit)
Merk hierbij op dat de buik opzet en weer inzakt een lage ademhaling is belangrijk!

 

Tip 3

 

Je hebt besloten om te gaan invoegen….TOP!

 

– Snelheid maken tot de 4e versnelling
– Houd de rechter kantlijn in de gaten zodat de plaats aan de rechter kant blijft
– Kijk LANGZAAM over de linkerschouder en weer voor je naar de rechter kantstreep
– Kijk daarna binnenspiegel, linker buitenspiegel en linkerschouder minimaal twee keer. In een RUSTIG tempo kijken.
– Kijk naar de plaats waar je heen wilt, dit is meestal de rechterrijstrook zoek ook hierbij de rechter streep op om naar te kijken
– Draai bijna niet aan je stuur, door het kijken zal je automatisch verplaatsen. Geef jezelf de tijd.
– Weet dat de binnenspiegel de spiegel is waarop je de beslissing maakt. zolang je de koplampen van de auto in de binnenspiegel ziet zit je ervoor.

 

Bonus tips

 

Als je de eerste keer gaat oefenen neem een helper mee, die je vertrouwt en rustig is.
Een zondagochtend rond 08.00 is het rustig dit geeft je de mogelijkheid om op je gemak te oefenen.

 

Mocht je nog vragen hebben of een opmerking dan zijn die uiteraard welkom onderaan dit artikel.

 

Op jouw veilige kilometers,

Anesti.

PS.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit artikel te delen op Facebook en Linkedin zodat ook jouw vrienden kunnen profiteren? alvast bedankt!

Archieven