Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

 



Vandaag een specifiek artikel over het “opgesloten” gevoel wat je kan ervaren als je achter het stuur zit.

En je wilt simpelweg dat vervelende gevoel niet meer hebben maar toch…. het komt het op die bepaalde en specifieke momenten terug.
Tijdens verschillende rij-begeleiding hoor ik vaak de volgende uitspraak; Ik kan niet weg of er is geen vluchtweg!

En juist dat nare gevoel is het gevoel van het opgesloten zitten.
Je zoekt een vluchtweg om het spanningsgevoel / angst te verminderen. Logische reactie.

Welke plaatsen komen het meeste voor

  • Tussen de geleiderail “vangrail” en een vrachtauto.
  • Een verhoogde betonnen rand links of rechts naast je.
  • Tussen 2 vrachtauto’s
  • Of het naderen van een tunnel.
  • Als de vluchtstrook er niet meer is.

 

Waar komt het vandaan?

Het opgesloten gevoel krijg je voornamelijk door het verkeerd focussen, het zogenaamde hyperfocus.
Je ziet in het indirecte gezichtsveld (waar het beeld iets wazig is als je recht voor je kijkt dat je ongeveer 10 meter verwijderd bent van die vrachtauto en de vangrail) En dat er geen mogelijkheid is tot vluchten.  Je gedachten hebben al bepaald dat dit ZEER GEVAARLIJK is. Echter de realiteit is anders. De auto’s voor je rijden tenslotte ook gewoon door. Op dit moment is er een dilemma. Wat ga je doen met angst en beven doorzetten of terug naar de rechterrijstrook?

De oplossing

Vaak gaan we dan nog strakker voor ons kijken om er maar voor te zorgen dat we het goed kunnen zien. Dit geeft juist het tegengestelde resultaat. Het negatieve gevoel wordt versterkt.​

Je weet nu dat de oplossing bij het verleggen van de focus ligt.
Dat kan je doen door wat vaker in de binnenspiegel te kijken of naar 10 auto’s voor je. Genieten van de omgeving zorgt ook voor een positief beeld
Belangrijk is je focus even weghalen waar hij blijft “hangen”
Mocht het zijn dat het kijken om je heen moeizaam gaat zorg er dan voor dat je begint met kort in een andere richting te kijken (bijvoorbeeld 1 sec. over de schouder) dit steeds verder uitbouwen.

 

Is het gelukt om je focus te verleggen en wat gebeurde er toen?

Krijg een GRATIS INZICHT gesprek van 30 minuten MET WAARDEVOLLE TIPS EN TRICS

Door antwoord te geven op de bovenstaande vraag.

Laat je reactie achter in het reactieveld hieronder.