Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

Spanningshandelingen bij Rijangst

Je hebt al jaren je rijbewijs, en hebt al vele kilometers lekker kunnen rijden.
Nu is er een periode aangebroken waarbij het rijden niet zo lekker meer gaat.
Je ervaart spanningen achter het stuur en bent erg voorzichtig geworden.
Misschien vermijd je bepaalde stukken weg al.

Rijangst is een gemene angst, juist omdat hij langzaam naar boven komt zetten.
Eerst je een klein beetje onzeker maken en vervolgens die onzekerheid groter laten worden,
zodat je uiteindelijk de weg helemaal niet meer opgaat.

Spanningssignalen


Welke houding brengt ongewenste spanning mee in de auto?


Vaak lijkt het alsof we ontspannen achter het stuur zitten, gaan we goed kijken blijkt het tegendeel waar.


Bijvoorbeeld:


De linker elleboog tegen het raam leggen.
Dit voelt in het begin als ontspannen echter zorg je ervoor dat de linker-nekspier korter wordt.
Ervaar je spanning achter het stuur en wil je de juiste stuurhouding aannemen… juist, je voelt spanning in je nek!

Het stuur aan de binnenzijde vastpakken om een bocht te maken.

Een veel gemaakte fout.
Deze zelf aangeleerde techniek zorgt in het begin dat je op lage snelheden snel en makkelijk kunt draaien.
Doe je dit jaren achtereen dan neemt de snelheid toe in de bocht en de techniek blijft hetzelfde
Gevolg: Verhoogde spanning in bochten, bochten naar links te kort maken, uiteindelijk gaat de snelheid weer omlaag
en zit de verkeerde stuurtechniek er in gebakken. Hierdoor worden bochten langzaam gemaakt en is de plaats ver naar links.

Tijdens het afremmen even kort harder de rem indrukken.

Deze handeling is een gevolg van overmatige spanning.
Vaak is het een onbewuste handeling, (vraag eens aan een passagier of zij dit ook ervaren)
Tijdens het afremmen wil je graag de controle over de auto voelen, heb je een mooie opbouw van de rem dan voel je weinig.
Je krijgt misschien het idee dat je tegen de voorligger botst. (Dus rem je even harder) om het controle gevoel weer te krijgen.
Probeer eens de remdruk op te bouwen en af te bouwen op een oefenterrein, waarbij je een lantarenpaal neemt waarnaast je stil komt te staan.

Snelweg wisselend gas geven

Geef je wisselend gas op bijvoorbeeld autosnelwegen dan ben je waarschijnlijk aan het vechten tegen je angst
Gas geven: ik wil doorrijden
Gas los: Ahh dit is eng
Om hieruit te komen kan je de cruisecontrol gebruiken.
Zet deze vast op een snelheid van minimaal 90 en ervaar wat er met je gebeurt, misschien zit je in een denkbeeldige achtbaan.
Het kan ook zijn dat er niks aan de hand is.
Voer de snelheid op tot het punt waarbij het begint te kriebelen. Met deze snelheid blijf je rijden totdat je gewend bent.
Oefen dit een aantal keren per week.

Linkervoet boven de koppeling

Deze manier toepassen is in eerste instantie begrijpelijk.
Je wilt zo snel mogelijk kunnen ingrijpen zodat de motor niet uitvalt.
Je staat dus altijd op scherp als de linkervoet boven / op de koppeling hangt.
Denk je dat je het pedaal niet kunt vinden?
Oefen dan eens als de auto stilstaat, door in één keer (met de tenen/bal van de voet) op de koppeling te duwen met veel zelfvertrouwen.
Een noodstop maak je door met beide voeten koppeling en rem heel hard in te trappen.

Een laatste tip: De boog kan niet altijd gespannen staan, als je een keer lekker het stuur onderaan vastpakt of je elleboog tegen het raam legt is dat
helemaal geen probleem. Er bewust van worden is het doel.

Met welke verkeerde houding zit jij achter het stuur?



 
Laat het me weten in het commentaarveld hieronder en je krijgt een Gratis advies over de problemen die het kunnen opleveren.