Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

 

We zijn allemaal wel eens bang. Gelukkig maar, want angst waarschuwt je voor gevaar. Je schrikt als je een brandlucht ruikt.

je lichaam reageert met één van de onderstaande opties (vanuit de oude hersenen)

  • Vechten
  • Vluchten
  • Bevriezen

Dit is een gezonde reactie. Soms kun je ook je angst aangaan zoals op de foto hierboven. De gedachtes spoken door je hoofd! En…. je komt er uiteindelijk achter dat je gedachtes spannender waren dan de werkelijkheid! (let straks op het volgende plaatje)

 

En hoe leg je uit dat je niet in je eigen auto durft te rijden? Tijdens een feestje vertel je misschien in een groepje dat je niet op de snelweg durft te rijden, of dat je tunnelangst hebt.. En dan komen de vragen; Wat gebeurt er dan met je? Wat voel je dan? Waarom durf je dat niet meer? Zelf kan je prima vertellen wat er in je lichaam gebeurd, wat je voelt: zweethanden, hyperventileren, enz. Maar uitleggen waarom je lichaam zo reageert is lastig. Daarom:



5 tips om uit te leggen wat rijangst met je doet

 

Een aantal voorbeelden die je kunt gebruiken in een gesprek:

 

Tip 1: Autosnelweg angst: stel je voor; je bent aan het rijden en je bijrijder maakt ineens een beweging met zijn voet alsof hij gaat remmen. Deze beweging geeft dan bij jou een schrik reactie, maar ebt snel weg waardoor je weer verder kunt. Maar als je rijangst hebt blijft dat gevoel langer bij je.

Tip 2: Negatieve gedachten (Beren op de weg): we gaan naar de kermis en samen stappen we in de achtbaan. Hoe vaak heb jij niet gedacht; zit die beugel wel goed vast? Is deze gedachte wel eens bij je op is gekomen? Als je rijangst hebt is die gedachte erg sterk en nog niet zo makkelijk om te zetten naar een positieve gedachte.

Tip 3: Tunnelangst: Hoe je jouw gevoel kan uitleggen. Stel je voor je rijdt op de snelweg en je ziet een tunnel 500 meter voor je, maar die tunnel is dichtgemetseld en iemand naast je zegt dat je gewoon moet doorrijden!!! omdat de muur niet echt is. Dat gevoel heeft iemand met tunnelangst..

Tip 4: Kennis is beperkt aanwezig: als je al een geruime tijd niet meer op de snelweg hebt gereden of je andere angsten hebt ontlopen dan gaat je kennis over hoe je je moet gedragen naar beneden. De kennis is wel aanwezig maar heeft zich verstopt op een plekje waar je niet gemakkelijk bij kan. Om iemand uit te leggen hoe dat werkt, vraag dan maar of hij/zij nog weet hoe je de inhoud van een cirkel berekend? Je weet het vast nog wel, je bent alleen even bezig met zoeken…

Tip 5: Vaardigheid: als je iets lang niet doet dan verminderd je vaardigheid. Neem als vergelijking, schaatsen, als je dat lang niet doet dan is het na een paar jaar echt weer heel wiebelig om er op te staan. Maar eenmaal weer gewent schaats je weer lekker een paar rondjes.

 

Hoe vertel jij aan anderen dat je niet meer op de autosnelweg durft te rijden?

 

Het mooie van het antwoorden op deze vraag is dat jij je inzichten kan delen met anderen zodat anderen daarvan weer kunnen leren. En let eens op hoeveel herkenbaarheid je krijgt  😉

Dus….Laat je reactie achter in het reactieveld hieronder