Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

 

Waar ligt het aan? Het lijkt wel of het (rijangst) er ineens is.Van de een op de andere dag. Hoe kan dat nou?

 

Overbelasting is een grote boosdoener en kan rijangst veroorzaken. Overbelasting lijd tot overspannenheid.

 

Als je een periode zwaar emotioneel belast bent en je ontspant niet voldoende dan kan je overspannen raken. Jouw omgeving gaat je dingen uit handen nemen en dat is prima. Ze willen het beste voor je. En een fout is dat ze je er op uit sturen met de auto….

 

Autorijden is een zwaar proces voor je hersenen. Kijken, luisteren,voorspellen, voelen, ruiken, beslissen, handelen. Allemaal acties die jouw geblesseerde hersenen er ook nog eens bij moeten doen. Heb je een emotioneel zware periode gehad of zit je er middenin, laat dan de auto even staan… Je hersenen zullen nog meer overbelast raken en dan raakt je: SYSTEM OVERLOAD, met rijangst als gevolg.

 

Natuurlijk raak je niet 1,2,3 overspannen. Want, spanning ervaren we allemaal. Elke dag. Die spanning hoeft niet alleen maar onplezierig te zijn. Je gaat er namelijk ook beter door presteren, op je werk en thuis. En als je teveel hooi op je vork neemt dan kan je overbelast raken. Op een bepaald moment loop je vast, het lukt niet meer.

 

 

6 redenen waardoor jij rijangst kan krijgen

 

 

1: (emotioneel) zwaar belast zijn, door bevalling, overlijden of bijvoorbeeld ziekte. Nee je bent niet gek, je bent niet de enige. In Nederland zijn er ca. 750.000 mensen met rijangst.

 

2: Door een ongeluk of bijna ongeluk. Na de schrik laat je de auto staan en schuift het rijden af op anderen..

 

3: Om een willekeurige reden. Bijvoorbeeld; na het behalen van je rijbewijs had je geen auto tot je beschikking. Je hebt dus een tijd niet kunnen rijden en denkt dan; dat kan ik niet meer. Niet waar, autorijden verleer je niet, het is net fietsen!

 

4: Doordat je een paniekaanval hebt gehad. Onder hoge spanning ben je toch gaan rijden. Tijdens het rijden kreeg je een paniekaanval, die angstige gevoelens wil je nooit meer hebben dus je gaat het vermijden. Je bent bang voor wat er kan gaan gebeuren.

 

5: Je hebt een angstig voorbeeld. Bijvoorbeeld van je ouders. Vroeger zat jij achterin, je vader achter het stuur en moeder ernaast. Moeder gaf continue commentaar; let op, pas op, kijk uit, remmen, langzamer…. Enz. enz. Onbewust heb jij die angst gevoelens van je (in dit geval) je moeder overgenomen.

 

6: Door situaties te vermijden. Bijvoorbeeld; je vindt het niet fijn om over de autosnelweg te rijden, na een tijdje zal je ook tunnels overslaan, 80km wegen en uiteindelijk stap je de auto helemaal niet meer in.

 

Waardoor heb jij problemen gekregen met autorijden?

 

Laat het me weten in het reactieveld hieronder.