Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

 

Spanning achter het stuur we maken het als bestuurders bijna dagelijks mee.
In een eerder artikel heb ik het gehad over het verschil tussen spanning en rijangst.
In het kort:

-Spanning: Alertheid die nodig is om te kunnen reageren, op verschillende momenten in het verkeer.

Rijangst: Een constante alertheid zonder “rust” moment.

Vandaag wil ik graag 15 tips geven tegen lichamelijke spanning achter het stuur.
Omdat we vaak zelf niet doorhebben waar die lichamelijke spanning vandaan komt wil ik graag de meest voorkomende houdingen vertellen waarbij een verhoogde lichamelijke spanning tijdens het rijden kan optreden.

Als je ooit een training hebt gevolgd heb je gemerkt dat er in het begin weinig gezegd wordt over een stuur of zithouding.
Omdat iedereen een eigen rijstijl heeft.
En zich in die houding prettig voelt.

Je hebt door de jaren heen een eigen houding en rijstijl ontwikkeld.
Ik ga je dus ook niet meteen vertellen dat je je handen op kwart voor drie moet houden.
Het is tenslotte GEEN rijles.

NADELEN ZELF ONTWIKKELDE HOUDING

De nadelen van een voor jouw misschien prettige zit of stuurhouding hoeft niet per se ontspannen te zijn.
Het werkt vaak zelfs averechts.
Hoewel dit in eerste instantie meestal niet zo voelt.
Een snelle, alerte correctie is vaak niet goed uit te voeren met alle gevolgen van dien.

15 SPANNINGSVERHOGENDE HOUDINGEN

Linker elleboog op de deur leggen.
Rechter elleboog op de armsteun laten rusten
Met de linkerduim en wijsvinger sturen
Met één hand sturen
De linkerhand ondersteund het hoofd waarbij linker elleboog rust op de deur.
Linkervoet staat niet op de voetsteun ( bij de meeste auto’s is dit links voorin de hoek)
Knieën vinden nergens steun
Rechtervoet maakt een te kleine hoek in het enkelgewricht
Linkervoet zweeft ergens op de grond tussen de koppeling en de rem
Je zit scheef op je stoel op één bil
Met gestrekte ellebogen rijden
In het stuur knijpen
Stuur onderaan vastpakken
één hand op de pook en één aan het stuur.
Met opgetrokken schouders rijden
Rugleuning te ver naar achteren of naar voren.

MAAR HET ZIT ZO LEKKER

Voor diegene die geen last hebben van spanningen tijdens het rijden is er weinig aan de hand. Je komt misschien wat vermoeider aan op de plaats van bestemming en dat is dan vaak ook alles.

Je begrijpt natuurlijk ook dat als je wel last hebt van spanningen achter het stuur dat het herkenbaar is in één van de bovenstaande punten. Doe er je voordeel mee en neem eens een juiste houding aan.

Laat me in het commentaarveld hieronder weten welke “ontspannen” houding jij het meeste aanneemt. Om alvast een voorzetje te geven, ikzelf rijd af en toe met mijn linker elleboog tegen het raam. Na een lange rit voelt de linker nekspier wat verkrampt.

Welke “ontspannen” houding neem jij aan in de auto?


Na plaatsing van je reactie nodig ik je graag uit voor een GRATIS 30 minuten gesprek over je houding in de auto.

En wil je nog meer weten over spanningen en rijangst neem dan hier eens een kijkje. Vele hebben de sprong gewaagd en zijn daadwerkelijk van hun rijangst af! wat houdt je tegen…….Angst?

Laat hieronder weten welke houding je aanneemt in de auto, uiteraard is het 30 min. gesprek buiten de auto corona-proof. Instructie in de auto gebeurt ook op minimaal 1,5 meter. (aanwijzingen worden buiten het voertuig gegeven)

Op jouw veilige kilometers,

Anesti.