Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

 

Wat betekenen toch al die afkortingen die in je auto zitten en wat doen ze allemaal? Afkortingen zoals E.S.P., B.A.S, A.B.S, L.K.A, eCALL, MVO, waar staan ze voor, wat doen ze en heb ik het nodig?

 

De bovengenoemde secundaire veiligheidssystemen zijn bedoelt om de bestuurder nog veiliger van A naar B te helpen zonder dat je het direct merkt. (vandaar het woordje secundair)

 

Uitleg

 

ABS: antiblokkeersysteem.

Dit is een elektronisch systeem die er voor zorgt dat de wielen van je auto blijven draaien wanneer je krachtig remt, bijvoorbeeld bij een noodstop.

Voordat ABS bestond werd er gezegd dat je in een noodsituatie “pompend” moest remmen. Dit systeem doet exact hetzelfde, alleen veel sneller en preciezer dan de bestuurder. Het is een fabel dat ABS je remweg verkort. De auto blijft wel wel bestuurbaar met ABS.

 

ESP/ ESC: electronic stability program / electronic stability controle

Dit systeem ondersteunt de bestuurder als deze in een slip dreigt te raken. Het systeem reageert onmiddellijk als de auto in een andere richting beweegt dan de stuurrichting aan geeft. Hierdoor zal het systeem een correctie uitvoeren, de auto stabiliseert en in de juiste richting wordt gestuurd.
Fabel 1: Je met ESP kan je harder door de bocht, want als ik ga slippen corrigeert de auto de bestuurder.
Fabel 2: Je met een ESP systeem niet uit de bocht kan raken. Wel dus, wees gewaarschuwd!


EBA / BAS: electronic brake assist/ Brake assist system. Oftewel Noodremassistentie.

Het systeem detecteerd een noodstop aan de manier waarop de bestuurder remt en zorgt er dan voor dat de maximale remkracht geleverd wordt. Onderzoek heeft uitgewezen dat de meeste bestuurders het rempedaal niet ver genoeg intrappen bij een noodstop. Met EBA / BAS wordt de kortst mogelijk remweg verzekerd.

Fabel is dat je met EBA / BAS een kortere remweg hebt.

L.K.A Lane keeping aid (rijstrook assistent)

Dit hulpmiddel zorgt ervoor dat bij onbedoeld overschrijden van een kant of rijstrooklijn, de auto zelf met een kleine stuurbeweging terug stuurt of een geluidssignaal geeft of een trilling aan het stuur.
Let op deze assistent werkt bijvoorbeeld niet in alle rij en verkeerssituaties weers en wegomstandigheden.

eCall

Emergency Call. Dit veiligheidssysteem in auto’s neemt na een ongeluk automatisch contact op met de 112-centrale. En geeft daarbij onder meer de precieze plek en het aantal inzittenden door. Met deze informatie kunnen hulpdiensten zich beter voorbereiden en snel ter plaatse zijn. Meer informatie

MVO

Motorvoertuigverlichting overdag. Dagrijverlichting is een meer gangbare benaming. Het zijn de lampen aan de voorzijde van de auto die meestal in de voorspoiler zijn verwerkt. Deze branden dus altijd tijdens het rijden. Deze maatregel en ESC  dragen bij aan een vermindering van het aantal slachtoffers in 2020, Bron: Swov Schoon, C.C.; Reurings, M.C.B.; Huijskens, C.G.

En er zijn nog veel meer secundaire veiligheidsmiddelen die ondertussen zo gewoon zijn geworden dan we er niet eens meer bij stilstaan, denk maar eens aan een hoofdsteun.

Wat heb jij nu altijd al willen weten over de auto en nooit hebt durven vragen?

Nu is je kans!!!!

Welke vraag over de auto stel jij?

Laat je vraag achter in het reactieveld hieronder.