Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

Shopping together

Handelingen en acties die rijangst bevorderen.

Die handelingen en acties wil je toch juist vermijden denk je misschien. Precies! Door een bepaalde houding te herkennen kan je deze oplossen. Een voorwaarde is dan wel dat je weet welke houdingen dit zijn. In dit artikel vertel ik je daarover.

Je hebt al jaren je rijbewijs, en hebt al vele kilometers lekker ontspannen kunnen rijden.
Nu is er een periode aangebroken waarbij het rijden niet zo lekker meer gaat.
Je ervaart spanningen achter het stuur en bent erg voorzichtig geworden.
Misschien vermijdt je bepaalde stukken weg al. Vervelend op z’n zachtst gezegd.

Rijangst is een gemene angst, vooral omdat deze vaak langzaam naar de oppervlakte komt.
Eerst je een klein beetje onzeker maken en vervolgens die onzekerheid groter laten worden,
zodat je uiteindelijk de weg helemaal niet meer opgaat. Alsof je een zaadje plant en deze langzaam tot bloei laat komen door water (vermijding) te geven.

Relaxte Houding

Vaak lijkt het alsof we ontspannen achter het stuur zitten, gaan we goed kijken blijkt het tegendeel vaak waar.

Bijvoorbeeld:

De linker elleboog tegen het raam leggen.
Dit voelt in het begin als ontspannen echter zorg je ervoor dat de linker-nekspier korter wordt.
Ervaar je spanning achter het stuur en wil je de juiste stuurhouding aannemen… juist, je voelt spanning in je nek! Een gedachte daarbij kan zijn: zie je wel die nekpijn komt omdat…. (maak je eigen antwoord)

Het stuur aan de binnenzijde vastpakken om een bocht te maken.

Een veel gemaakte fout.
Deze zelf aangeleerde techniek zorgt in het begin dat je op lage snelheden snel en makkelijk kunt draaien.
Doe je dit jaren achtereen dan neemt de snelheid toe in de bocht en de techniek blijft hetzelfde
Gevolg: Verhoogde spanning in bochten, bochten naar links te kort maken, uiteindelijk gaat de snelheid weer omlaag
en zit de verkeerde stuurtechniek er in gebakken. Hierdoor worden bochten langzaam gemaakt en is de plaats in de bocht te ver naar links met alle gevolgen van dien.

Tijdens het afremmen even kort harder de rem indrukken.

Deze handeling is een gevolg van overmatige spanning.
Vaak is het een onbewuste handeling, (vraag eens aan een passagier of zij dit ook ervaren)
Tijdens het afremmen wil je graag de controle over de auto voelen, heb je een mooie opbouw van de remdruk dan voel je weinig.
Tijdens deze rustige remming krijg je misschien het idee dat je tegen de voorligger botst. (Dus rem je even harder) om het controle gevoel weer te krijgen.
Probeer eens de remdruk op te bouwen en af te bouwen op een oefenterrein. Je wilt graag weer kunnen vertrouwen op je auto. Een anti-slipcursus kan waardevol zijn bij deze spanning.

Snelweg wisselend gas geven

Geef je wisselend gas op bijvoorbeeld autosnelwegen dan ben je waarschijnlijk aan het vechten tegen je angst
Gas geven: ik wil doorrijden
Gas los: Ahh dit is eng
Om hieruit te komen kan je de cruisecontrol gebruiken.
Zet deze vast op een snelheid van minimaal 90 en ervaar wat er met je gebeurt, misschien zit je in een denkbeeldige achtbaan, laat het gevoel toe het mag er zijn. Blijf dit oefenen totdat je het gevoel krijgt dat het ook lukt met je gaspedaal met 90 km/h op de rechterrijstrook van de autosnelweg.
Voer de snelheid op tot het punt waarbij het begint te kriebelen. Met deze snelheid blijf je rijden totdat je gewend bent.
Oefen dit een aantal keren per week.

Linkervoet boven of op de koppeling

Deze manier toepassen is in eerste instantie begrijpelijk.
Je wilt zo snel mogelijk kunnen ingrijpen zodat de motor niet uitvalt.
Je staat dus altijd op “scherp” als de linkervoet boven / op de koppeling hangt.
Denk je dat je het pedaal niet kunt vinden?
Oefen dan eens als de auto stilstaat, door in één keer (met de tenen/bal van de voet) op de koppeling te duwen met veel kracht, snelheid en zelfvertrouwen.
Een noodstop maak je door met beide voeten koppeling en rem maximaal in te trappen.

Een laatste tip: De boog kan niet altijd gespannen zijn, als je een keer lekker het stuur onderaan vastpakt of je elleboog tegen het raam legt is dat helemaal geen probleem. Zelf leg ik ook wel eens mijn elleboog tegen het raam.  Er bewust van worden is het doel.

Met welke houding zit jij achter het stuur?

Laat je antwoord achter in het reactieveld hieronder.

Foto:"Shopping together" by the Italian voice is licensed under CC BY 2.0