Autorijden geeft je vrijheid en onafhankelijkheid, je kan tenslotte gaan en staan waar jij wilt op elk moment van de dag.

Je laten beheersen door weersomstandigheden is op z’n zachtst gezegd niet zo handig.

Het is begrijpelijk dat je het klimaat als “smoesje” kunt gebruiken.

Het regent en dan kan ik het allemaal niet zo goed zien
Door die harde wind zwabberen al die vrachtauto’s zo over de weg
Die hagel lijkt wel door de autoruit te gaan
Sneeuw? veel te gevaarlijk
En zo kan je waarschijnlijk nog uren doorgaan 😉

 

Om de angst vooraf te verminderen helpt kennis, het bewust beredeneren wat er nu ECHT gevaarlijk kan zijn en wat de smoesjes zijn.

Kennis

 

Kennis over de autoband is enorm belangrijk, het is het enige contact met het wegdek.

Zeker met regen zijn goede banden een absolute must. Het is niet nodig om speciale regenbanden aan te schaffen.

Een goede band voldoet minimaal aan de volgende eisen:

  • Profieldiepte van minimaal 2 millimeter (1,6 mm is wettelijk) met 2 millimeter kan het water nog prima afgevoerd worden.
  • De juiste bandenspanning (te vinden in het instructieboekje / internet) niet kunnen vinden? 2.0 tot 2,5 bar is een gemiddelde druk wat een autoband heeft.
  • Controleer visueel de band op schade ( kijk naar de banden als je naar de auto toe loopt)
  • TPMS (tyre pressure messurement system auto’s vanaf 2014) hierop kan je in de auto aflezen wat de bandenspanning is.
  • Contoleer de band 1x per maand op de bandenspanning.
  • Sommige banden hebben een groen ventieldopje, dit betekent dat er geen lucht zit in de band maar dat er een speciaal gas in de band zit. Deze band op spanning controleren is in dat geval niet nodig.

Een goed you tube filmpje over de banden vond ik hier

De standaard regel

De standaard regel bij het autorijden: Snelheid aanpassen aan je zicht. Bij elke weersomstandigheid zowel zon, regen, sneeuw, mist of nacht.

Nu zie je soms wel eens mensen op de autosnelweg met een hogere snelheid in de regen voorbijkomen. Dan kan je denken “wat een idioot” of je vraagt je af hoe het kan dat sommige auto’s harder kunnen rijden? (de 2e vraag kan ik je adviseren)

Twee redenen waarom dit kan:

 

  • Dieper profiel waardoor het water sneller afgevoerd kan worden, je merkt weinig van de regen op het wegdek en ervaart meer grip.
  • Breedte van de band is breder dan normaal waardoor er meer water afgevoerd kan worden
    Vaak vinden we deze auto’s in het duurdere segment.

 

Praktijk

 

Op de rechterrijstrook is er vaak spoorvorming ( diepere sporen van vrachtauto’s) waar water in kan blijven staan. Pas de snelheid aan. Je voelt eventueel aan je stuur of je te hard gaat. Het stuur voelt dan kort aan alsof je geen grip hebt (aquaplaning) Wat er in werkelijkheid gebeurd is dat het profiel van de band is volgelopen met water en dat daardoor de auto even opgetild wordt, je gaat als het ware “drijven”

Hier kan je ontspannen mee omgaan omdat je alleen je gas hoeft los te laten en verder niks, je grip komt automatisch weer terug en weet dan dat je niet harder kan rijden dan die snelheid die je net reed.

Binnen de bebouwde kom is het zicht beperkende gedeelte belangrijk. Als de ramen beslaan zet dan eens de airco aan ( temperatuur kan geregeld worden) op de voorruit deze zal snel weer helder worden. De airco heeft een ontvochtigingende werking.

Op 80 km/h wegen is het de combinatie van de autosnelweg en binnen de bebouwde kom. Er kan hier spoorvorming zijn en bij heftige regenbuien is het verstandig om je zicht aan te passen op je snelheid.

Wat vindt jij spannend aan het rijden bij bijzondere weersomstandigheden?


Laat je reactie achter in het reactieveld hieronder en krijg antwoord op jou vraag over rijangst!