Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

 

Vechten vluchten of bevriezen zijn de mogelijkheden die we vanuit onze oude hersenen hebben meegekregen.

En daar mogen we het mee doen.

Hoe weet je nu welke methode bij jouw past?

 

Als de eerste vechtmethode bij je past dan ben je waarschijnlijk nu nog steeds actief bezig met het aanpakken van je rijangst. Je blijft doorgaan totdat het echt echt echt niet meer gaat. Een opbouw van frustratie is vaak het gevolg. Maar hey je bent niet voor niks een vechter tegen je rijangst dus je gaat door. met alle negatieve gevolgen van dien. Zoals chagrijnig,  vermoeid. pijn stress enz.

 

Ben je een vluchter bij je rijangst dan zal je merken dat je van je angst afgaat En heel erg creatief met je angst om kan gaan. Voor je karretje spannen wil ik nog net niet zeggen maar het komt aardig in de buurt. Enkele voorbeelden:  ik voel me niet zo lekker wil jij rijden, of jij kan dat zo goed, rij jij maar en zo zijn er nog 1000 uitvluchten die in je portfolio zitten.

 

Bevriezen is het eigenlijke niks doen, je bent bevroren van de gedachte van angst of je bevriest als je aan het rijden bent, dit neemt niet weg dat je helemaal niks meer kunt. Bevriezen tijdens het rijden uit zich vaak in het met 80 km/h rijden op de rechterrijstrook van een autosnelweg. Verder geen actie of andere zaken die je doet.

 

Een oplossing voor alle 3


Oplossing: 1 Bij Vechtgedrag is het belangrijk om je gevoel toe te laten. Je voelt daadwerkelijk de angst (en ja dat is best spannend) vervolgens tijdens het rijden zal deze angst steeds minder worden. Simpelweg omdat het potje adrenaline leeg raakt. Adrenaline zorgt er mede voor dat je de angst ervaart, na een kwartiertje tot een half uurtje ervaar je een enorme rust in het rijden, juist precies wat je eerder ook hebt ervaren.

 

Oplossing 2: Vluchten is de tweede in het rijtje, met vluchtgedrag ga je juist weg van je angst. En dat kan op verschillende manieren. Het is bijvoorbeeld mogelijk om net te doen of het er niet is, natuurlijk zijn smoesjes verzinnen een hele goede oplossing. En je weet dat je daar goed in bent. De oplossing is bewust worden van je gedachten en wat je zegt voor wat betreft het autorijden. Verzin je het smoesje om niet te rijden? Denk eerst na voordat je terugvalt in het oude patroon van smoesjes verzinnen / vluchten

Oplossing 3: Bevriezen is zoals je hierboven hebt kunnen lezen eigenlijk niks doen. Je blijft doen wat je doet zonder buiten je comfortzone te treden. En je comfortzone is al erg klein in de auto. Wat is nu de oplossing tijdens of vlak voor het bevriezen. Je hebt de ervaring dat het enorm spannend is als je gaat autorijden en je denkt dat je misschien oncontroleerbare handelingen gaat uitvoeren. Echter is dit nog nooit voorgekomen. De beste oplossing is om kleine stapjes buiten je comfortzone te maken. hele kleine stapjes zodat steeds je comfortzone steeds groter wordt. In de praktijk betekent dit bijvoorbeeld steeds een minuutje verder / langer doorgaan dan dat je gewend was.

 

Hoe ga jij met deze informatie doen?
Laat je antwoord achter in het reactieveld hieronder.