Er is al aardig wat geschreven over Rijangst wat vaker vergeten wordt is de bijrijder. Deze heeft tenslotte ook een taak als deze naast de bestuurder zit. In dit artikel gaan we dieper in op de bijrijder van het controlerende type, wil je ook andere artikelen lezen over bijrijdersangst dan kan dat hier.

Zoals een aantal jaren geleden dat ik voor Mercedes Benz Driving Academy mocht werken om bewustwording te kweken bij 14 tot 17 jarigen als bijrijder en bestuurder.

Ervaring Bijrijder

Er is dus degelijk een rol weggelegd voor de bijrijder maar wat nu als je:

  • Irritant bent voor de bestuurder
  • Overbodig commentaar geeft
  • Ongewenste reacties uitvoert (mee remmen)
  • Lichamelijke symptomen ervaart
  • Bang bent
  • Ruzie in de prive sfeer krijgt.

Op dat moment heb je dus een probleem wat vrij eenvoudig op te lossen is.

Oplossing bijrijder (controlerende type)

  1. Als je een situatie ziet aankomen die je spannend lijkt kijk naar beneden.
  2. Breng op rustige momenten je spanning omlaag door je handpalmen omhoog te leggen op je been.
  3. Adem 3 tellen in door de neus en 5 tellen uit door de mond.
  4. Merk spanning op in je lichaam en pas de oefening spanning / ontspanning toe (zie onderaan het artikel)
  5. Stel jezelf eens de confronterende vraag waarom mensen die alcohol hebben gedronken in het verkeer en betrokken zijn bij een eenzijdig ongeval er vaak ongeschonden uitkomen?

 

Training

Hoe gaat de praktijk in zijn werk bij bijrijdersangst.

Afgelopen week heb ik weer een training mogen geven aan iemand met bijrijdersangst. Er was ooit al een traject ingezet helaas door corona en geen klik met behandelaar is dat traject afgebroken. De EMDR sessie die daar ontvangen was beklijfde niet er was geen gevoel van vermindering van de angstklacht.

Zonder al te veel te praten zijn we meteen begonnen met de IEMT openingsoefening deze gaf al direct veel positieve verandering in de gevoelswereld. Na deze oefening een coachingsgesprek waarbij de specifieke klachten naar boven kwamen. Ook deze gevoelens aangepakt met IEMT (integral eye movement therapy) tot een acceptabel niveau.

 

Rijden

Het is dan zover, je gaat plaatsnemen naast de bestuurder. Tijdens de uitleg in de auto waarbij alle spiegels van een lesauto aanwezig zijn, inclusief gas, rem en koppeling maar ook een spiegeltje om de bestuurder in de gaten te houden. Het is best veel. Je krijgt de uitleg dat jij alle controle hebt en de zaken die je extra in de gaten moet houden. (bijvoorbeeld eerst in de binnenspiegel kijken voordat er geremd gaat worden) Voor vele een hele ervaring.

Tijdens het rijden gaan we situaties opzoeken die spanning opleveren en passen daarop de strategieën toe die we van tevoren besproken hebben.

 

Feedback aan de bestuurder

Na de training komt het belangrijkste stukje voor de bijrijder. Feedback…….

Hoe geef je goede feedback en wanneer? Feedback geef je als controlerend type altijd na de rit. (als je dit wilt)

Je geeft de ik boodschap. ( ik vind dat het een prettige rit was)

Op de autosnelweg vond ik het spannend dat vrachtauto’s gingen invoegen en wij op onze eigen strook bleven rijden terwijl ze richting aangaven ( je beschrijft de situatie zonder een vinger te wijzen)

En we zijn veilig aangekomen op de plaats van bestemming, dank je wel.

(merk op dat in dit voorbeeld je begint met een compliment, daarna de feedback, en weer afsluit met een compliment) is een fijne manier van feedback ontvangen)

 

Valkuilen bij de feedback

  • Jij moet stoppen met ……
  • Door jouw rijstijl voel ik me …..
  • Ik rij niet meer mee als jij …..

 

Je neemt verantwoordelijkheid voor je eigen veiligheid en gevoel, niemand anders is daar verantwoordelijk voor.

Mensen die dronken in de auto zitten hebben een kleinere kans op blijvend letsel hoe komt dat?

 

Laat je antwoord en vraag achter in het reactieveld hieronder en als dank stuur ik je GRATIS de oefening spanning  / ontspanning toe komende van de dubbel CD Rijangst meditatie.