Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122
DEEL 2

Foto: n0cturbulous


 

              DEEL 2












Vandaag lees je deel 2 over waarom je bepaalde dingen doet in de auto zonder dat je precies weet hoe dat komt.

In het artikel van vorige week heb je kunnen lezen dat de 3 breinen verschillende functies hebben die allemaal een verschillend gedrag laten zien.

Heb je het artikel nog niet gelezen doe dat dan eerst hier en kom na het lezen weer terug om verder te lezen.

Vandaag vertel ik je hoe de verschillende breinen kunt “sturen” naar een gewenst gedrag.

 

De 3 verschillende breinen waren:

 

Laag 1 het Reptielenbrein – stuurt onder andere hartslag en ademhaling aan

Laag 2 het Limbisch systeem – geeft chemische stofjes af en reguleert emotie

Laag 3 de Coretex – zorgt voornamelijk voor het plannen en denken, werkt abstract

Het voorbeeld van hoe het brein van laag 3 naar laag 1 gaat is: Je ziet iets verschrikkelijks op de T.v. aan de andere kant van de wereld (3) Ik voel me daar van streek door (2) en je reptielenbrein reageert.(1)

Nu kan het ook andersom dat 1 (reptielenbrein) tegen 3 (cortex) praat hoe vreemd is dat?

Als we bijvoorbeeld honger hebben (1) dan maken we slechtere beslissingen en hebben we minder geduld (3)

Het betekent dat een miljoenenjaar oud brein ons nu verteld wat verstandig is om te doen? Hoe zijn we ooit zover in de evolutie terecht gekomen 🙂

 

 

Laag 2 beïnvloed laag 3

 

Of je emotionele staat zorgt ervoor dat je anders gaat denken?

Onder stress maken we stomme impulsieve beslissingen die op dat moment in onze ogen briljant waren!

De beslissing die gemaakt werd in de cortex (3) werd beïnvloed door de chemische biologische stofjes. Gevolg: de beslissing was niet zo abstract als je zou willen. Je bent als het ware onder invloed.

Al deze stappen zijn ingebakken in de biologie van deze laagjes. Je kan hier iets aan veranderen als je dat zou willen.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze cortex (3) onze emotie (2) kan reguleren?

Simpel. Denk eens aan een geweldig leuk en spannend moment van tig jaren terug.

Je cortex (1) maakt nu een gedachte wat ervoor zorgt dat je limbisch systeem (emotie) vrolijk meedoet. Als je daadwerkelijk aan een leuk moment hebt gedacht herken je nu vast een glimlach op je gezicht.

Andersom kan ook, Haal een traumatische gebeurtenis naar boven en je limbisch systeem zal reageren.

 

Laag 3 naar laag 1 (cortex – reptielenbrein)

 

Het reptielenbrein irriteren is makkelijk.

Denk aan iets wat je verontrustend vind. Dit kan zijn, opwarming van de aarde, plastic soep of aan de dood. Je zal merken dat je hartslag omhoog gaat,

Het reptielenbrein geruststellen kan ook

Denk dan eens aan een open veld en kleur dit in met je mooiste gedachten, denk aan de mooiste dag van je leven, denk aan een vakantie. Denk aan, Denk aan, Denk aan en als het de juiste “Denk aan” is zal je hartslag omlaag gaan.

Je kan dus delen van het autonome zenuwstelsel reguleren (hartslag, ademhaling) door de denk-oefening.

Een mooi voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de Iceman hij kan door oefening zijn hartslag verlagen zodat hij langer in ijs kan verblijven waar anderen onderkoeld zouden zijn. Ook de monniken uit het oude China konden honderden jaren geleden het autonome zenuwstelsel al reguleren. Meditatie is hierbij van groot belang.

 

Nu ben ik erg nieuwsgierig wat je van dit artikel vond.

 

Graag lees ik je vragen onderaan het artikel.