Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

Oefenen zonder rijden

door sep 23, 2015Blog0 Reacties

Foto

foto: Mary St George

Hey!
Wat leuk dat je weer een kijkje komt nemen.
De vorige keer hebben we het gehad over de valkuilen die je kan tegenkomen tijdens het oefenen.
En hoe je deze valkuilen kon herkennen.Vandaag ga ik het hebben over het oefenen zonder te rijden.
Ik hoor je denken……oefenen zonder te rijden kan dat dan?Mijn antwoord JA !

Het oefenen zonder te rijden vergt natuurlijk inzet/tijd maar is makkelijk uitvoerbaar.

Deze behandel methode is vooral geschikt voor mensen die betrokken zijn geweest bij een ongeval/trauma.
Maar het kan geen kwaad om dit zelf te oefenen in jouw specifieke situatie.

Laat ik als eerste vertellen hoe het heet.
De psychologen noemen het imaginaire exposure, oftewel in je verbeelding je angst oproepen.

Imaginaire exposure

Fotofoto: beingmyself

In je verbeelding je angst oproepen klinkt misschien simpel maar het heeft een wetenschappelijke grondslag en wordt door het trimbos instituut samen met EMDR als behandeling van eerste keuze gezien.

Is het dan handig om gewoon NIET aan je angst te denken?
Om je te overtuigen dat dat niet werkt het volgende testje.

Kijk op een klok met een seconde wijzer. Blijf naar de klok kijken en denk niet aan een witte ijsbeer.
Hou dit 1 min. vol.

Start!




Gelukt? nee he, iets wat je probeert weg te drukken neemt in frequentie toe. (Wegner 1994)


Wat heb je nodig

  • Schrijf in de tegenwoordige tijd en in de IK vorm je verhaal op.
  • Maak daarna een geluidsopname van je verhaal bijv. met je telefoon of laptop.
  • De geluidsopname is de basis voor de exposure
  • Luister zeer regelmatig je geluidsopname af en de spanning zal afnemen.
  • Door je open te stellen aan je herinneringen kun je controle krijgen over je herinneringen.
  • Tijdens de oefening zal je angst toenemen en weer afzwakken, de angst wordt steeds minder heftig naarmate je de oefeningen vaker doet.

De exacte procedure kan je hier gratis in je bezit krijgen door je reactie achter te laten in het commentaarveld.

Het lukt me niet alleen wat nu?

Mocht het nu niet lukken of is het te heftig dan zijn er gelukkig gespecialiseerde psychologen die je verder kunnen helpen.
Dit kan zijn met imaginaire exposure en/of EMDR dit laatste kan je niet alleen doen.
EMDR is een bewezen techniek waarbij (negatieve) herinneringen een plaats krijgt in het geheugen.
In Weert is er een psychologen praktijk mentaal-sterk die specialisten hebben op dat gebied.
Wat is jou trauma/ongeval en hoe ga je hier meer om? </ div>
Laat je bericht hieronder in het commentaarveld achter en laat ook anderen zien dat ze niet alleen zijn!
Je mag natuurlijk altijd een fictieve naam gebruiken en je e-mail adres is nooit zichtbaar.

Op jouw veilige kilometers,

Anesti.

PS.

Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit artikel te delen op Facebook en Linkedin zodat ook jou vrienden kunnen profiteren? alvast bedankt!

Archieven