Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

foto: Garrett

 

Rijangst is op z’n zachtst gezegd vervelend, niet alleen voor jezelf maar indirect ook voor de omgeving.

Denk maar eens waar je jezelf toe beperkt en welk signaal je onbewust geeft aan de jonge mensen / kinderen achterin de auto. Er zijn voorbeelden waarbij een volwassene angstig achter het stuur zit en er dan uiteindelijk achterkomt dat in zijn jonge jaren er elke autorit gezegd werd  “rij je voorzichtig” dit werd in het jonge brein direct vertaald als let op autorijden is gevaarlijk! Met alle gevolgen van dien.

Nu je weet dat een paar eenvoudige woorden een enorme impact kunnen hebben komen we meteen aan bij stap 1.

Gedachten

 

Zorg dat je bewust bent van je gedachten voordat je gaat autorijden en tijdens het rijden. Je gedachten bepalen voor een groot gedeelte het resultaat.

What you think you create

Wat je denkt zal je crieëren, zowel het positieve als ook de negatieve gedachtes.

Een veel gemaakte fout.

De negatieve gedachten weg willen duwen, DIT IS ONMOGELIJK!!!

Door een simpele reden; onze hersenen kennen het woordje “niet” niet.

Een voorbeeld: Als ik op de autosnelweg aan het rijden ben wil ik niet hyperventileren.

Ai één keer raden wat er gaat gebeuren als je op de autosnelweg aan het rijden bent. Juist je zegt tegen je brein: Hey brein als we op de autosnelweg rijden geef jij dan een signaaltje dat we gaan hyperventileren? Check! En zo zal het helaas vaak gaan.

 

Bewijs nodig?

 

Voor de critici die bewijs willen zien?

  1. Pak een stopwatch
  2. Stel in tot 1 minuut
  3. Start
  4. Opdracht: Denk de komende minuut niet aan een Roze olifant
  5. Tel na de minuut het aantal roze olifanten dat voorbij kwam gewandeld.


Hoe dan wel?


Nu je weet hoe je hersenen reageren op het woord “niet” kan je ermee aan de slag.

  • Maak andere zinnen.  (Het is even wennen en voelt in het begin een beetje raar, gelukkig went het)
  • Denk na voordat je het hardop zegt  (Hardop uitspreken van je gedachten geeft meer kracht aan de uitvoering)
  • Verbeter jezelf nadat je een foutje hebt gemaakt  ( foutje gemaakt? niet erg, direct verbeteren is er niks aan de hand)
  • Wees lief voor jezelf  (compassie voor jezelf is belangrijk. Als mens maak je fouten en leer je ervan)
  • Zie het als een spelletje dat je wilt winnen van je brein (Hou het luchtig hou het leuk Brain-fun)


Een praktijk voorbeeld

 

Esther wilt niet hyperventileren op de autosnelweg.

Het gebeurt haar steeds weer, ze heeft geen idee hoe het komt. Ja, de autosnelweg ervaart ze als spannend en ze kan hem prima rijden zegt ze.

Tot het moment dat ze wilt gaan invoegen. Dan begint het moment van “onbewust” de adem inhouden en kort inademen zonder goed uit te ademen.

Als je naar het precieze punt kijkt waarop dit ademen gebeurd komt het terug op het moment waarop Esther het bordje autosnelweg ziet. Het is voor haar een trigger geworden zonder dat ze het doorheeft.

 

Oplossing 

 

Met verschillende Nlp technieken is de trigger in een korte tijd makkelijk op te lossen. Het gevolg is dat bij het zien van het bord autosnelweg de trigger niet meer aanwezig is. Wat een nieuw resultaat geeft. Zeker in het begin kan het wat vreemd aanvoelen, er is tenslotte een nieuw neurologisch pad aangemaakt in de hersenen. Door het vaak invoegen zal Esther steeds meer zelfvertrouwen krijgen in  haar eigen lichaam en het invoegen als vanzelf gaan. Na de training zegt ze dan ook; Vond ik dat nu zo lastig?


Nu doen



Je kunt nu al je brein een cadeautje geven. Namelijk rust. 

Dit doe je door te mediteren een uitermate geschikte manier om te mediteren tegen rijangst is deze dubbel CD.

Bestel hem door deze mail te beantwoorden (snelste manier)  of bestel hem via bol.com 

Mocht je vragen hebben over rijangst, stel ze gerust ik ben er voor je. Ook in deze vreemde tijd!