Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

 

In dit laatste deel van het MASTR systeem kom je alles te weten over de R

De R staat in dit systeem voor Repeteren of te wel herhalen. Want zonder herhaling geen succes.

Waarom herhalen als je de training hebt afgerond? je zou dan kunnen denken dat je klaar bent.

In eerste instantie klopt dat ook, het nieuwe neurologisch pad is gemaakt en je zal weinig spanning ervaren. Dit betekent niet dat het “oude” neurologisch pad niet meer bestaat. In tegendeel zelfs, het oude neurologisch pad (waar de angst zat) is aanwezig echter zal het niet meer gebruikt worden.

Zie het als een snelweg die buiten gebruik is, na jaren zal er onkruid groeien, bomen opvallen en het wegdek zal scheuren. Wat betekent dat de snelweg er nog wel ligt alleen niet meer gebruikt wordt.

Zo werkt het ook in de hersenen, het “nieuwe” pad wat is aangemaakt heeft kilometers nodig.

Stappen van een training

Stap 1: De angst is aanwezig en zal zich aandienen

Stap 2: De angst zal afnemen en heel af en toe laten zien

Stap 3: De angst zal zich verplaatsen naar hanteerbare spanning.

Stap 4: Er kan op sommige momenten spanning optreden (dit noemen we alertheid)

Je zou dan kunnen denken: YES IK BEN KLAAR!

Het is natuurlijk een geweldige overwinning en je zal er zeker van genieten, en juist om te kunnen blijven rijden zal je moeten gaan rijden. Omdat die “oude” snelweg er is en jij je nu bevind op een 80 km weg.

 

Gewoonte

De mens is een gewoonte dier en dat heeft in dit geval een groot voordeel. Op het moment dat je er een gewoonte van maakt om te rijden over de wegen die je eerder angst aanjoegen is dit nu niet meer het geval. Vandaar dat het handig is om een vast patroon aan te wennen om elke dag of om de 2 dagen te rijden over de plaatsen die eerder not done waren. Het liefste naar een plaats waar je goede herinneringen aan hebt of plezier beleeft.

 Hoelang repeteren

Wanneer ben je dan klaar met repeteren? Dat is voor ieder mens verschillend. Een leidraad die je kan gebruiken is de volgende:

Als je gedrag automatisch wordt uitgevoerd en je rijdt zonder erbij na te denken dan spreek je van geautomatiseerd gedrag zonder angst.

 

Problemen

Wat nu als je lekker bezig bent geweest en opeens ervaar je overmatige spanningen? Dan is het zaak om DIRECT actie te ondernemen!

Je bent namelijk je “oude” snelweg weer begaanbaar aan het maken.

Begin in dit geval te zoeken in het MASTR systeem waar je eventueel nog werk te verrichten hebt. Beginnend bij de M. Let op de valkuil dat je het allemaal weet omdat je het tenslotte al een keer hebt doorlopen. Wees kritisch en oprecht naar jezelf of zoek hulp. Ik kan je daarbij helpen. En een telefoontje of appje naar 06-209 300 71 is snel gemaakt.

 

Hoevaak zou jij gaan repeteren?

 

Laat je antwoord achter in het reactieveld hieronder.