Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

 

Veranderen, het klinkt zo makkelijk en is eenvoudig om tegen anderen te zeggen. Een gedragsverandering laten zien is natuurlijk van een hele andere orde en zeker nog niet zo gemakkelijk.

Nu kan je een heel artikel schrijven over het waarom van veranderen. Een straight to the point artikel is hier meer op zijn plaats.
In de basis komt het neer op het volgende:

1. Je brein wilt pijn vermijden.
2. En plezier beleven.

Dat is echt alles! Zo leven we al duizenden jaren en dat houden we prima vol.

Wat nu als ons brein “moderne” zaken als angstig gaat beleven zoals de intensiteit op de autosnelweg, dan willen je hersenen die pijn ook vermijden. En het plezier (rust /ontspanning) als je van de snelweg afgaat meer gaan beleven.

Je kan je brein zien als een soort snelweg. Als je vanaf jongs af aan begint met een slechte gewoonte dan begint je brein een soort weg te maken.
Die eerste weg is een klein smal paadje, een zandweg en hoe langer je doorgaat met je slechte gewoonte, hoe breder die weg wordt.
Je zandpad wordt een geasfalteerde weg en je geasfalteerde weg wordt een hele brede snelweg. Dit is een neurologisch pad wat in je brein wordt aangelegd. Of te wel A  zorgt voor uitkomst B

 

Een gedrag wat je van jongs af aan doet is lastig te veranderen. Elke snelweg (ook in je hersenen) heeft een op-en afrit en die afrit is vrij smal,
Pak je toch die afrit dan gaat het vaak eventjes goed (je slechte gewoonte doe je niet meer) en om dan van die verkeerde weg af te blijven is niet zo gemakkelijk.
Elke snelweg heeft ook weer die oprit (naar het slechte gedrag toe) en je hebt het oude gewoonte weer te pakken. FRUSTREREND!

 

De beste manier is om een afrit te nemen en een nieuwe weg te maken. Een nieuw zandpad, een nieuwe geasfalteerde weg en misschien wel een nieuwe snelweg?
De oude weg die je niet meer gebruikt (waar je je slechte gedrag hebt) wordt uiteindelijk overwoekert door onkruid.
Die oude weg is er nog wel maar wordt niet meer gebruikt en die nieuwe weg die je bent ingeslagen die ga je steeds vaker gebruiken.
En hoe vaker je die nieuwe weg gebruikt hoe breder die weg wordt en dus makkelijker om het nieuwe gedrag toe te passen.

Hoe kan je dit nou het beste aanpakken.

Gedragsverandering

21 dagen continu hetzelfde nieuwe gedrag vertonen.
de 21 dagen challenge is om gedragsverandering te laten plaats vinden.
Elke dag het gewenste gedrag vertonen zorgt ervoor dat je dit gedrag internaliseert.


Overnieuw beginnen

Het is een challenge, dat betekent jezelf uitdagen.
De uitdaging bestaat uit het 21 dagen lang onafgebroken het wensbaar gedrag laten zien.
Dit kan op alle gebieden, denk aan het autosnelweg rijden of stoppen met roken of op een druk tijdstip door de stad rijden.
Jij kiest.
lukt het binnen de 21 dagen niet om onafgebroken je uitdaging aan te gaan dan wil je weer opnieuw beginnen bij dag 1.
Op zich is dat prima, want door elke keer opnieuw te beginnen word je weg breder, en laat je sneller je gewenste gedrag zien.


Een doel stellen

Als je geen doel stelt kom je nergens uit. Bepaal dus waar wil je naartoe wilt.
Welk nieuw gedrag wil ik vertonen? En wat moet ik er voor doen?

Beloon je zelf

Heb je je nieuwe gedrag vertoont, beloon dan je zelf, vier een feestje!
ELKE DAG.

Gebruik emotie bij het vieren

Juist die emotie zorgt ervoor dat het neurologische pad breder wordt.
En er komen gelukshormonen vrij die er voor zorgen dat je steeds meer wilt je interne motivator.

*Een 21 dagen challenge werkt ook tegen rijangst, let op! Als je  de angst dermate hoog ervaart dat de verkeersveiligheid in gevaar komt kan je er beter voor kiezen een goede begeleider mee te nemen of nog beter een rijangst reductietrainer.

Ideaal werkt deze challenge bij mensen die aan het begin staan van een rijangst; zoals een onzeker gevoel of een jaar niet gereden. Ook past deze challenge prima bij bijvoorbeeld het inparkeren of achteruitrijden.

Wil jij een gratis 21 dagen challenge?

 

Geef onderaan in het reactieveld aan welke uitdaging je hebt waarbij je spanning ervaart, en als je ECHT WILT maken we samen een op maat gemaakte 21 dagen challenge.

Zet hieronder je uitdaging neer!