Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

 

 

Vooruit kijken in de achteruitkijkspiegel (en waarom dat lastig is)

Tijdens de rijles heb je wel tientallen keren gehoord.
Kijken.

Kijken voor het remmen
Kijken voor een kruispunt
Kijken als je gaat invoegen
Kijken als je gaat inhalen

Met een beetje geluk weet je ook waarom je moet kijken en heb je geen trucje geleerd.

Liever heb ik het over waarnemen, dat is waar je daadwerkelijk (de hoofdtaak) mee bezig bent.

Verschil tussen waarnemen en kijken

 

Waarnemen gebeurt in het directe gezichtsveld.
Kijken in het indirecte gezichtsveld.

Het directe gezichtsveld is het gedeelte wat je scherp ziet recht voor je.
Probeer maar eens strak voor je te kijken en merk op WAT je scherp ziet en wat niet.

Het onscherpe gedeelte is het indirecte gezichtsveld, je zal de vorm herkennen en misschien een beetje kleur.

Het laatste gedeelte is wat je denkt dat je ziet je kan zelfs achter je kijken door een mentaal beeld te maken, top-down denken
Hierover straks meer.

Leuk weetje: Vrouwen hebben een breder gezichtsveld dan mannen (verklaart ook waarom mannen hun hoofd draaien als ze naar een vrouw kijken)  😉

Kijken in Relatie tot verhoogde spanning / rijangst

Een verhoogde spanning met name op de autosnelweg komt juist door het waarnemen (hoofdbezigheid).
Dit waarnemen gebeurt met name vooruit, dit is dermate sterk dat achteruit kijken (nevenbezigheid) lastig is.
Je durft als het ware je blik niet los te laten.

Door al die (veelal) jaren “verkeerd” gekeken te hebben kan je autosnelwegangst / overmatige spanning ontwikkeld hebben.

Wat er opnieuw geleerd moet worden de eerste stap is kijken, het opnieuw prikkels opmerken in de binnenspiegel en daar op reageren.
Onbekende/nieuwe dingen herkennen heeft tijd nodig om te verwerken en zal in eerste instantie spanning oproepen.

De tweede stap in het proces is het opmerken van prikkels in de binnenspiegel. Dit gaat naar waarnemen in de binnenspiegel.
De spanning zal gaan verminderen.

De laatste stap in dit proces is het top-down denken, dat wil zeggen dat wat wordt waargenomen wordt vooral
bepaald door wat je verwacht.
Deze verwachting speelt een grote rol in het zelf blijven oefenen.

Heb jij ook last om op de autosnelweg te rijden en heb je het idee dat anderen er je niet tussen laten.

Of dat ze juist erg hard rijden en ongeduldig zijn? Probeer dan eens de bovenstaande stappen uit als je op de autosnelweg bent.

Waar loop jij tegenaan voor wat betreft het kijken?

 

Laat je antwoord achter in het commentaarveld hieronder en ontvang gratis de 10 meest pijnlijke fouten tijdens het invoegen in pdf formaat