Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

2 verschillende types en de oplossingen tegen bijrijdersangst.

door dec 14, 2016Blog2 reacties

Wat is bijrijdersangst en hoe kan je het herkennen?

 

Als je bijrijdersangst hebt en je zit zelf achter het stuur dan heb je waarschijnlijk nergens last van. Het wordt anders als je ernaast gaat zitten. Je hebt dan zelf geen controle meer en dan is het gedaan met de rust.
Er bestaan ook risico’s-Rijders, hardrijders of overmoedige rijders. Daar wil niemand bij instappen.

Het is logisch dat je bij deze bestuurders niet lekker in de auto zit.  Als je toch bij deze chauffeurs  moet instappen en je zit niet prettig naast deze persoon zeg er dan wat van.

Anders heeft de bestuurder geen idee dat je je niet prettig voelt.

 

Het is best lastig om het te zeggen maar je kan het verbloemen door te vragen of diegene iets rustiger wilt rijden omdat je niet zo lekker voelt!

 

smiley

 

 

Als er lacherig over wordt gedaan dan is er maar één oplossing en dat is uitstappen waar het ook is, ga niet verder met deze chauffeur. Veilig rijden en je veilig voelen in de auto is het belangrijkste wat er is.
Als je bijrijdersangst hebt lukt het je niet om ontspannen om je heen te kijken tijdens de rit.

Je zal niet van de omgeving kunnen genieten maar je zal wel actief meerijden;  Pas op!   Kijk uit!  Niet zo hard! Of je zal schrikreacties vertonen. Zal je waarschijnlijk niet vreemd in de oren klinken.

Rustig door ademen gaat ook niet echt lukken en misschien ga je wel zitten zuchten of misschien zelfs wel gillen. Allemaal heel vervelend voor jezelf maar ook voor de bestuurder. De frustratie wordt tussen bestuurder en bijrijder steeds groter waardoor de kans op ruzie bestaat.

 

Bijrijdersangst wordt vaak gezien als bemoeizucht,  maar dat is het niet!

 

 

Er zijn twee types met bijrijdersangst:

Type 1: het vermijdende type;

Kijkt alleen maar naar de grond of heeft de ogen dicht.

 

Type 2; het controlerende type;

Dit type is het meest aanwezig. Kijkt mee,  ziet alles en levert overal commentaar op.

 

Een aantal tips om dit op te lossen;

tip voor type 1;
Probeer tijdens de rit even naar buiten te kijken en weer terug. Herhaal dit diverse keren. Niet naar het verkeer kijken maar naar buiten, naar de natuur, naar de vangrail, de geluidswand, de gebouwen enzovoort.

 

 

Tips voor type 2;

Probeer eens niets te zeggen  tijdens de rit. Als je iets hebt gezien wat volgens jou echt niet door de beugel kon, wacht dan met vertellen tot aan het einde van de rit, de auto geparkeerd staat en de sleutel uit het contact is. Pas dan mag je commentaar geven.
Leg je focus binnen de auto niet daarbuiten, op het dashboard, op je voeten, op de lampjes, de knopjes. Verleg je focus van buiten naar binnen. Als je de inrichting van de auto dan goed hebt bestudeerd, daarna ga je pas naar buiten kijken. Ook niet naar het verkeer maar naar de gebouwen en de natuur. Probeer op deze manier je aandacht te verleggen.

 

We kunnen nog veel dieper ingaan op bijrijdersangst, maar met deze tips kan je zelf al aan de slag. En je zult zien dat het effect heeft op jezelf en op de bestuurder.

 

Agenda Tip:

Op 13 januari geef ik in samenwerking met 2 andere experts (1 die zich bezighoudt met  pijnbestrijding en een advocaat) een korte lezing in Roermond over letselschade.

Wil je meer weten over pijnbestrijding, rijangst of ben je in een juridisch gevecht verwikkeld,
dan is het zeer zeker de moeite waard om te komen. Na de presentatie heb je de mogelijkheid om persoonlijk vragen te stellen aan 1 van ons.

Wil je informatie of ben je geïnteresseerd, neem dan contact met me op!

 

Op jouw veilige kilometers,

Anesti.

PS.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit artikel te delen op Facebook en Linkedin zodat ook jouw vrienden kunnen profiteren? alvast bedankt!

Archieven