Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

8 tips tegen vermoeidheid en rijangst

door dec 7, 2016Blog, Interessante blogs2 reacties

foto-snelweg

 

Je mag rijden zolang als het je lukt zolang je het overige verkeer niet in gevaar brengt.
Beroepschauffeurs mogen niet langer dan 9 uur per dag  rijden en 2x per week 10 uur.
Dat is best lang. Na 4,5 uur onafgebroken sturen moeten zij 0:15-0:30 minuten rust nemen.
De dagelijkse rust voor een beroepschauffeur is 11 uur. Per dag kunnen zij ongeveer 700 km rijden.
Nu ken ik verhalen van mensen die in 1 ruk naar Spanje rijden. Dat kan je een prestatie noemen of niet helemaal slim. Ik hoop dat je na het lezen van deze blog beter kunt relativeren.

 

Wist je dat?

 

1 op de 10 ongevallen worden veroorzaakt door vermoeidheid/slaapgebrek.

 

Tips tegen vermoeidheid.

 

1.Stap uitgerust in de auto. Ga niet vanuit je werk rijden, pak je rust voordat je de weg op gaat.
2.Zorg voor een actieve stuurhouding ; rechtop – armen licht gebogen.
3.Een bijrijder, liefst een vrouw, is een goede remedie tegen vermoeidheid. Liefst iemand die lekker kan kleppen.
4.De temperatuur in de auto aangenaam houden. Zorg er voor dat het niet te warm wordt want daar word je slaperig van.
5.Voor chauffeurs die niet vaak lange stukken rijden, is mijn advies 2 uur rijden, 0:15 minuten rust.
6.Bijna alle moderne auto’s zijn uitgerust met cruisecontrole. Maar als je lange stukken gaat rijden, zet dan de cruisecontrole niet aan. Het maakt je lui.
7.Met elk weertype in elk seizoen is de zonnebril noodzakelijk. Als je in de zon moet kijken dan worden je ogen zwaar, je gaat knijpen en daar word je moe van. Om dit te voorkomen zet een zonnebril op.
8.Nogmaals; zorg voor een actieve stuurhouding. 2 uur rijden en kwartier rust.
Blijf in dat kwartiertje niet in de auto zitten, stap even uit, hap frisse lucht, doe  wat stretchoefeningen!

 

Herkennen van vermoeidheid.

 

1.Chauffeur heeft moeite met focussen.
2.Ogen worden zwaar en vallen langzaam dicht.
3.Dagdromen: het besef dat je ineens al weer een eind verder bent.

(dit hoeft niet echt vermoeidheid te zijn maar het kan een teken zijn)
4.Gevolg van dagdromen kan zijn dat je een afslag mist of dat er ineens een file opduikt.
5.Gapen; extra zuurstof happen.
6.Niet binnen de lijnen rijden.
7.Chauffeurs die vermoeid zijn kunnen gaan bumperkleven. Slaaprijders hebben dit niet in de gaten.
8.Geïrriteerd reageren.

 

Dus zodra jij of de bijrijder merkt dat één van de bovenstaande punten aan de orde is, stap dan uit en volg de 8 stappen uit de tips tegen vermoeidheid!

 

Wat doe jij tegen vermoeidheid?

Laat het me weten in het commentaarveld hieronder en kom GRATIS op de VIP lijst te staan voor het Blij dat ik rij! seminar wat eind januari plaatsvindt!

 

Op jouw veilige kilometers,

Anesti.

PS.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit artikel te delen op Facebook en Linkedin zodat ook jouw vrienden kunnen profiteren? alvast bedankt!

Archieven