Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

Auto in de slip 4 tips wat NIET en vooral wat WEL te doen

door mrt 14, 2018Blog3 reacties

Eerst maar eens een paar technische termen zodat je straks weet waar het over gaat.

Onderstuur/voorwielslip: treedt op als de maximale grip van de voorbanden wordt overschreden. De auto glijdt als het ware over devoorwielen naar de buitenkant van de bocht.

Wanneer kan je in een voorwielslip terecht komen?

 

 

Je komt in een voorwielslip als je voorbanden de grip verliezen in een bocht, je glijd als het ware rechtdoor. Dit kan komen door; weersomstandigheden (gladheid),

1.Te hoge snelheid

2.Zand,

3.Olie,

4.Modder

5. Bladeren op het wegdek.

6. Ook een zwaar beladen auto kan in een voorwielslip terecht komen. Door de lading verschuift het zwaartepunt van de auto naar achteren, waardoor de auto de neiging kan hebben om in een onderstuur (voorwielslip) situatie te raken.

Het opheffen van onderstuur kan alleen door te zorgen voor meer grip op de voorwielen.

Grip op de voorwielen

 

Door voorzichtig gas terug te nemen en minder te sturen zal het onderstuur verminderen.

Wat moet je vooral WEL OF NIET doen bij onderstuur:

 

NIET

Remmen of abrupt gas terugnemen; kan zorgen dat je van onderstuur (voorwielslip) in overstuur (achterwielslip) komt. Dit gebeurt echter op het moment dat de banden weer grip krijgen.

WEL

Minder gas geven door de dynamische aslastverplaatsing ten gevolge van de vertraging zal het gewicht van de auto meer op de voorwielen drukken. Deze verhoogde druk zorgt voor meer grip, waardoor de auto zal insturen. In normale taal is dat: iets gas loslaten zodat de auto een klein beetje afremt waardoor je weer kunt sturen. Dit duurt meestal wel even voordat je de grip voelt.

NIET

veel sturen helpt niet. De banden worden daardoor alleen maar meer belast, terwijl ze toch al overbelast waren. De auto dreigt dan rechtdoor te schuiven met gedraaide wielen.

WEL

Minder sturen, dit is best spannend omdat de weg meestal een bocht maakt in dit soort gevallen. Zorg er voor dat je ALTIJD KIJKT WAAR JE NAARTOE WILT!

Heb jij wel eens een voorwielslip meegemaakt?

 

 

Op jouw veilige kilometers,

Anesti.

PS.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit artikel te delen op Facebook en Linkedin zodat ook jouw vrienden kunnen profiteren? alvast bedankt!

Archieven