Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

Meer dan 10 tips over (winter)banden

door feb 28, 2018Blog2 reacties

De winter is weer terug en hoe!

Ijzig koud en de auto heeft veel te verduren met deze temperaturen. Als het goed is heeft je auto zijn winterbanden er al een tijdje op liggen. En zo niet weet dan wat het verschil is met een zomerband of een 4 seizoenen band. Niet alleen de besparing maar ook de veiligheid speelt hier een rol.

Wil je heel interessant doen bij vrienden of vriendinnen lees dan het eerste stukje met afkortingen. Ben je opzoek naar praktische tips? scroll dan snel verder!

Wat betekent de tekst op je autoband, bijvoorbeeld 195/65 R15 91 H Tl M S

195 = breedte van de band

65 = hoogte van de band

R = radiaal

15 = doorsnede van de velg

91 = draagkracht

H = deze letter geeft aan welke snelheid de band aan kan. Waarbij je niet moet uit gaan van de snelheid die je mag rijden maar hoe hard de auto kan rijden. Rij je in een Lamborghini dan moet je een andere band hebben dan een kleinere auto.

Tl = tubeless

M = modder

S = sneeuw

Staat er een S op je band dan wil dat nog niet zeggen dat het ook een winterband is. Pas als er een sneeuwvlokje op je band staat is het een winterband!

Verschil tussen winterbanden, zomerbanden en de 4 seizoenenband

De winterband is van iets zachter materiaal gemaakt, waardoor deze meer grip heeft. Hierdoor heb je meer grip bij de juiste buiten temperatuur.

Winterbanden slijten minder. Wil je kosten besparen geef dan eenmalig wat extra’s uit aan winter-en zomerbanden. Tot plus 5 graden werkt de winterband optimaal.

Met winter- en zomerbanden rij je het zuinigst. De winterband heeft een kortere remweg ten opzichte van de zomerband. (in de winter)

Een͞ zomerband moet een profieldikte hebben van minimaal 1,6 mm een winterband moet minimaal 4 mm profiel  hebben. Heeft een winterband minder dan 4 mm dan doet de band niet waarvoor deze eigenlijk gemaakt is. Namelijk meer grip en veiligheid.

De 4 seizoenenband

slijten harder in de zomer en zijn in de winter niet optimaal. Het is een goede band als je er mee wilt rijden in de lente en in de herfst.

Is van cruciaal belang voor de wegligging en het “gevoel” in de auto.

Als je hard remt kan het zijn dat je auto een beetje begint te zwalken. Dit kan de oorzaak zijn van een verkeerde (lage)bandenspanning.

De juiste bandenspanning is belangrijk voor een optimaal weggedrag van het voertuig, maar is ook van belang voor een laag brandstofgebruik, een lage bandenslijtage, belasting van het millieu en de rijveiligheid.

Het is aan te raden om de bandenspanning eens per maand te controleren bij koude banden. Een koude band is een band als die nog geen 5 km heeft gereden. Zijn de banden warm voeg dan 0,3 bar extra toe.

Een te harde band zorgt voor minder contact op het wegdek, is je band te zacht (komt je band buiten de velg) dan heeft deze teveel contact met het wegdek en kan je band van de velg lopen. Een te zachte band verhoogd je brandstofverbruik en is gevaarlijk.

Een band kan je behoorlijk hard oppompen. Gemiddeld ligt de spanning tussen de 1,8 en 2,3 bar. 2,5 bar kan nog wel, je band klapt echt niet zo snel.

De juiste aanbevolen spanning, staat vermeld in de gebruikshandleiding of op de sticker aan de binnenkant van het portier van de bestuurder, of op de brandstofklep.

Tips

De juiste bandenspanning is te vinden in het instructieboekje, maar in veel gevallen ook in één van de deurstijlen of aan de binnenzijde van het klepje van de brandstoftank.

De temperatuur buiten heeft invloed op de spanning. Hoe lager de temperatuur, hoe lager de gemeten bandenspanning. Voeg daarom in de winter 0,2 bar extra toe.

Controleer bij uw auto ook het reservewiel. Niets is vervelender dan een lekke band vervangen door een lege.

Als een voertuig verschillende bandenspanningen heeft, zoals veel vracht auto’s, zorg dan dat het reservewiel op de hoogste bandenspanning is gebracht.

Als u uw auto vastrijdt in het zand, verlaag dan de bandenspanning. Breng deze wel zo snel mogelijk weer op druk.

Verwijder een inrijding (spijker of iets dergelijks) pas als de band vervangen of gerepareerd wordt. De spijker houdt de lucht binnen en markeert het lek.

Gebruik bij voorkeur een eigen bandenspanningsmeter. U rijdt dan altijd met dezelfde “afwijking”. Probeer deze bandenspanningsmeter te vergelijken met een geijkt exemplaar, bijvoorbeeld bij uw bandenhandelaar.

Bron: Wikipedia

Wil je mijn facebook live zien klik dan op onderstaande link:

https://www.facebook.com/anesti.bochem/videos/1650384588308800/

Anesti.

PS.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit artikel te delen op Facebook en Linkedin zodat ook jouw vrienden kunnen profiteren? alvast bedankt!

Archieven