Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

Rijangst en bochten 7 belangrijke stappen

door jun 13, 2018Blog0 Reacties

Ontspannen rijden doe je zo!

Je kent het vast wel, bij de ene persoon zit je liever naast de bestuurder dan bij de andere persoon.
Nu kan dat met de volgende kenmerken van de bestuurder te maken hebben.

Kenmerken bestuurder:

Geen of weinig ervaring: wat zich vaker uit in het “later” zien van bepaalde situaties of en daardoor abrupt remt.
Veel ervaring: De chauffeur voelt zich een bovengemiddeld bestuurder wat zich vaker uit in het harder rijden dan nodig.
of het laten zien dat hij of zij ECHT WEL een goede chauffeur is.

 

Een aantal jaren geleden sprak ik met een instructeur die mensen liet rijden in een Lamborgini of Ferrari.
Hij zei dat de verschillen in leeftijd en rijgedrag zeer goed te merken zijn.
En de uitslag zal je verbazen!

Mensen boven de dertig jaar reden:
1. Harder
2. Roekelozer
3. Inzichtelijk minder sterk

 

De reden? Ze willen waar voor hun geld en gaan dan voor het maximale wat in de auto zit. (en dat is nogal wat)
Niet erbij stilstaan dat er nog meer mensen op de weg zijn!

Hoe kun je er nu voor zorgen dat jij ontspannen kunt rijden?
En nee dat hoeft niet in een Ferrari.

 

Bochtentechniek

 

Een juiste bochtentechniek in combinatie met de juiste kijktechniek zorgt voor een weldaad van ontspanning voor zowel de bestuurder als bijrijders.
Je krijgt een gevoel van controle en overzicht waardoor je ontspannen in de auto zit.

 

Hoe werkt het?

 

De bochten naar rechts zijn over het algemeen makkelijk te maken, dit komt doordat je lekker naar de binnenkant van de bocht stuurt en weining stuurcorrecties nodig hebt.
Ook het afwisselen van kort voor de auto (voor de plaats op de weg) als het verder doorkijken (naar de situatie waar je naartoe gaat) is prima te doen.

De bochten naar links is een ander verhaal.
Deze zijn over het algemeen wat lastiger.
Vaak worden ze “afgesneden” waardoor over de middenlijn gereden wordt, een (kleine) stuurcorrectie naar rechts zorgt voor een snelle verplaatsing naar de buitenkant, waarna
direct weer naar links gestuurd moet worden om de bocht te “halen”
De auto heeft dan geen vloeiende beweging in de bocht en voelt erg vervelend voor de bijrijder.

 

Hoe pas je de juiste bochtentechniek toe.

Bij een bocht naar links.

1. Bij het naderen van de bocht zoveel mogelijk aan de rechterkant rijden.
2. Kijkpunt 1 is eerst zover mogelijk door de bocht kijken, tussen bomen, geparkeerde auto’s en andere obstakels.
3. Kijkpunt 2 het punt waar de bocht begint, meestal staat er een lantarenpaal, verkeersbord of struik waar je je op kunt richten. Dit zorgt ervoor dat je de bocht goed “opzet”
4. Voor de bocht iets snelheid verminderen zodat je in de bocht snelheid kan vermeerderen, De snelheid pas je uiteraard aan aan het zicht.
5. In de bocht ga je VOORZICHTIG snelheid verhogen wat ervoor zorgt dat de auto naar de buitenkant gaat.
6. Afwisselen met kijken door kort voor de auto te kijken naar de rechter kantlijn (wat zorgt dat je aan de buitenkant blijft) en ver kijken waar je uit wilt komen (dit zorgt ervoor dat je iets naar de binnennkant gaat).
7. Zie je halverwege de bocht het verdere wegverloop dan kan je gas bijgeven en is de bocht eigenlijk al klaar.

 

Foutje bedankt

 

Nu kan het gebeuren dat je iets te hard in de bocht rijdt
Wat is dan de oplossing?

Tijdens de natuurkunde les kwam ik ooit een hoofdstuk tegen wat middelpunt vliedendekracht heette.
Het enige wat ik ervan onthouden heb was een touwtje waar een spijker aanhing die rondgedraaid werd.
Niet interessant!
Totdat het toepasbaar werd in de auto!

Als je dus in een bocht naar links naar de middenstreep wilt laat je het gas los en zie…… de auto gaat naar de binnenkant op deze manier kan je heel confortabel een correctie uitvoeren.
Dit werkt uiteraard ook als je naar de buitenkant wilt. Gedoseerd gas bijgeven en je gaat naar de buitenkant van de bocht.

Als we deze mix van kijktechniek, gas geven/verminderen en sturen kunnen toepassen in een bocht rijden we vlot, veilig en conftortabel.

 

TIP

Ga je hiermee aan de slag, zorg er dan voor dat je langzaam begint en hoe meer vertrouwen je krijgt in jezelf en de auto hoe meer snelheid je kan maken in de bocht.

 

Wat is het moeilijkste wat jij ervaart bij het maken van een bocht?

 

Laat je antwoord achter in het commentaarveld hieronder en als dank krijg je het GRATIS Pdf  “cirkel van angst”

Op jouw veilige kilometers,

Anesti.

PS.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit artikel te delen op Facebook en Linkedin zodat ook jouw vrienden kunnen profiteren? alvast bedankt!

Archieven