De 7 stappen van rijangst

door jun 20, 2018Blog, Interessante blogs0 Reacties

De functie van angst.

Natuurlijk is het lastig als je angstig achter het stuur zit.
Het zweet staat in je handen het trillen van de benen en om over je gedachten maar niet te spreken!

Toch kan angst ook nuttig zijn als er bijvoorbeeld gevaar dreigt want iedereen voelt zich wel eens angstig, dit is heel normaal.

Angst is een reactie van het lichaam dat zich voorbereidt op de vecht of vlucht reactie (soms ook de bevries reactie)
Dit uit zich door:

1. Snellere ademhaling
2. Zweten
3. Versnelde hartslag
4. Verhoogde bloeddruk
5. De spieren spannen zich aan.

 

Waarom gebeurt dit?

 

Vanuit de evolutie gezien was dit  zeer nuttig.
Stel je maar eens voor dat je in je bontvelletje rondliep op jacht naar een lekker hapje.
En opeens staat er een grote bruine beer voor je neus.

Reken maar dat de 5 punten die hierboven staan in werking treden en dat is maar goed ook.
We zouden als mens nooit zover zijn gekomen als we deze reactie niet zouden hebben.
Het overlevingsmechanisme start zijn waardevolle programma!

Dit klinkt allemaal heel interessant maar nu hoor ik je denken; waarom ben ik angstig achter het stuur er is toch geen direct gevaar is!

Vaak ligt het probleem daar dat je signaalfunctie te lang en te scherp staat afgesteld.
De alarmbellen gaan te vroeg rinkelen in bepaalde verkeerssituaties of soms zelfs al bij de gedachte alleen.

Makkelijk is dan om te zeggen: ik ga niet meer op die plaatsen rijden waar ik me angstig voel, dit noemen we vermijdiding.
Vermijding is de GROOTSTE vijand van rijangst.
Het zorgt er namelijk voor dat je de bepaalde stukken nooit meer zult gaan rijden en dat het vermijdingsgedrag overslaat naar andere stukken weg.
Met het uiteindelijke resultaat dat je helemaal niet meer gaat rijden.

 

Doorbreken van de angstgevoelens

 

Het doorbreken/blootstellen aan je angstgevoelens noemen we exposure.
Als je jezelf blootstelt aan datgene waar je bang voor bent en je doet dit consequent, gestructureerd en over een langere periode dan zullen je angstgevoelens afnemen.
Ook zullen je gedachten over je angst veranderen en zal je uiteindelijk merken dat er een gedragsverandering heeft plaatsgevonden.

Speciaal voor dit blog kan je de cirkel van angst aanvragen.
Hierin staat precies omschreven WAT er gebeurt en in WELKE stappen.

 

SPOILER ALERT:
Bij vermijding op korte termijn zal je in het begin je lekkerder en ontspannen voelen
Bij vermijding op lange termijn zal er een toename zijn in de angst.

 

Op welke soort wegen speelt vermijding de grootste rol?

Als dank voor je antwoord stuur ik je graag de cirkel van angst GRATIS toe.

 

PS Je email adres is niet zichtbaar voor anderen.

 

Op jouw veilige kilometers,

Anesti.

PSS.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit artikel te delen op Facebook en Linkedin zodat ook jouw vrienden kunnen profiteren? alvast bedankt!

Archief

aanbeveling Erna Jongen

Anesti Heeft mij zeer goed geholpen, ik durfde helemaal geen auto meer te rijden. Het was verschrikkelijk. Na een tip om naar Relaxed Driving te gaan heb ik de stap genomen. Met de geweldige hulp van Anesti laat hij je toch merken en voelen dat je het wel zelf kan! We hadden vele gesprekken gehad en hoe hij je dan toch motiveert om ervoor te gaan nou geweldig en helemaal niet pushen. NEE gewoon op een menselijke manier. Yes ik kan het toch en ben nu erg trots op mezelf!
Daarom kan ik Relaxed Driving aan iedereen aanbevelen!!

Erna Jongen

aanbeveling Michel Suntjens

De begeleiding bij Relaxed Driving heb ik als leerzaam en intensief ervaren. Na elke begeleiding kwam ik met nieuwe waardevolle kennis thuis die ik meteen kon toepassen. De gesprekken die we voerden voor het rijden zelf gaf me vertrouwen in mijn eigen kunnen. Al waren de praktijksituaties soms erg heftig. Ook tijdens de antislipcursus heb ik mijn grenzen kunnen verleggen zowel op de slipbaan als ook in de kantelsimulator. Achteraf ben ik heel erg blij dat ik de stap heb genomen om mijn rijangst aan te pakken. En ik kan Relaxed Driving ook aan iedereen aanbevelen.

Michel Suntjens

aanbeveling Peter Thommassen

“Anesti heeft me alle tools gegeven die ik nodig had om weer op de snelweg te rijden. Hij is kundig, oprecht geinteresseerd in de persoon en investeert alle tijd en moeite om het resultaat te bereiken. Na 7 jaar rijd ik eindelijk weer op de snelweg. Dat was me alleen nooit gelukt.”-

Peter Thommassen

 

aanbeveling W. Beerten

'Durf je rijangst onder je ogen te zien en doe er wat aan met iemand die weet wat rijangst is. Hoe langer je wacht, hoe erger het wordt.  Want ik weet wat het is, dat durf ik best te zeggen. Ik had er zelf zeker een jaar of 15 last van, zonder dat iemand dat in mijn omgeving dat wist! Anesti heeft me er doorheen gesleept en daarbij is mijn angst zo goed als weg. Een echte aanrader!'

W. Beerten

aanbeveling Jo Smeets

'Anesti heeft mij op toffe en professionele wijze laten zien dat ik prima in staat ben door het hele land te rijden zonder noemenswaardige paniekgevoelens. Waar voorheen de minste spanning eindigde in een drama vol onterechte angst, kan ik nu de spanning toeschrijven aan de noodzakelijke alertheid. De theorie was me al bekend, maar het in de praktijk brengen was een brug te ver, waardoor de berg die ik vooruit schoof alsmaar groter werd. Anesti heeft me met zijn methode gezet tot dingen die ik daarvoor absoluut niet meer deed en ik kan alleen maar zeggen: rij je niet ontspannen, heb je last van paniek/angst in de auto of rijd je zelfs helemaal niet meer? Doe wat ik gedaan heb, want (de belemmering van) rijangst is echt niet nodig!'

Jo Smeets

Facebook

This message is only visible to admins.

Problem displaying Facebook posts.
Click to show error

Error: (#10) To use "Page Public Content Access", your use of this endpoint must be reviewed and approved by Facebook.
Solution: See here for how to solve this error