Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

3 soorten angst waar jij wat aan kunt doen.

door okt 18, 2017Blog, Interessante blogs0 Reacties

 

 

10 jaar geleden ben ik gestart met informatie te vergaren en onderzoek te doen naar angst en dan met name rijangst. Want wat is er nu zo erg? Waar ben je nou zo bang voor dat het je weerhoud om auto te gaan rijden.

 

En wat gebeurt er, wie of wat gaat jou pijn doen als je wel gaat autorijden? Door mijn zoektocht naar antwoorden werd mijn kennis gaande weg groter. Ging ik meer begrijpen over angst en het vertrouwen daarin.

 

Het is een psychologisch weetje: Als je het begrijpt krijg je er ook meer vertrouwen in en als je er meer vertrouwen in krijgt ga je het ook meer begrijpen! Een mooie vicieuze cirkel.

 

Het vertrouwen en begrijpen kan je toepassen op elk aspect in je leven. Als je angstig bent, ga er dan over lezen, zoek informatie op Google of YouTube. Hierdoor ga je het begrijpen hoe meer je het begrijpt des te meer vertrouwen krijg je. Deze Cirkel kan je heel goed toepassen op je eigen rijangst.

 

 

Er zijn 3 soorten angst.

 

 

1: angst om iets te verliezen!

Maar wat kan je dan verliezen? Voorbeeld: jij hebt rijangst en je wordt door je partner altijd overal naar toe gebracht. Je partner is degene die achter het stuur kruipt omdat jij niet meer rijdt. Tijdens het rijden heb jij tijd om lekker te keuvelen met de kinderen achterin en ondertussen een gezellig gesprek te voeren met je partner.

Als je je rijangst aan wil pakken dan kan het zijn dat je deze gezelligheid moet gaan missen, want als je geconcentreerd achter het stuur moet gaan zitten kan je niet meer keuvelen met de kinderen en geen gezellige gesprekken voeren met je partner. Je hebt tenslotte al je aandacht nodig om te rijden.

Dit kan een trigger zijn om het aanpakken van je rijangst uit te stellen. Als je je dus focust op hetgeen je verliest (gezelligheid in de auto) in plaats van wat je er voor terug krijgt ( vrijheid om te gaan en te staan waar je wilt…onafhankelijkheid) zal het erg moeilijk worden je rijangst aan te pakken.

 

2: angst voor het proces zelf!

Dit is een lastige. Als je van te voren denkt aan wat er allemaal zou kunnen gebeuren als je gaat rijden dan nemen je negatieve gedachten bezit van je.

Als je rijangst hebt is het heel normaal dat je van te voren denkt aan alles wat fout kan gaan. Je gedachtes kunnen als volgt gaan; Je gaat zweethanden krijgen tijdens het rijden, hartkloppingen, je gaat trillen en tot slot ga je zeker een paniekaanval krijgen. Nee hoor ik ga niet rijden want het gaat echt niet goed komen.

De negatieve gedachten staan bovenaan. Het is echter een kwestie van doen. Makkelijk gezegd dan gedaan, maar het is echt de enige oplossing. Stapje voor Stapje. Focus op de uitkomst. Je moet wel willen veranderen, het is lastig maar zeker haalbaar. En daarbij zou ik je kunnen helpen.

 

3: angst voor de uitkomst!

Ook een angst waar je misschien even over na moet denken. Maar het gaat om de gedachten dat je bang bent dat het toch allemaal niet lukt. Wat nou als het uiteindelijk niet beter gaat?

Stel, je hebt een schema opgesteld, gaat 3x in de week oefenen, steekt er al je energie in en niet te vergeten al je spaargeld. Maar wat als het dan toch niet lukt om van die rijangst af te komen, dan ben je alles kwijt en is alles voor niets geweest. Ook hier een verkeerde focus. WAT ALS is altijd negatief. Focus op het positieve. Zonder rijangst kan je zelf naar vrienden/familie rijden heb je je vrijheid terug en ben je onafhankelijk.

 

Focus op de dingen die jij wilt!

 

Met welke van de 3 angsten voel jij je het meest verbonden?

 

Laat je inzicht of verhaal hieronder in het commentaarveld achter.

 

Op jouw veilige kilometers,

Anesti.

PS.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit artikel te delen op Facebook en Linkedin zodat ook jouw vrienden kunnen profiteren? alvast bedankt!

Archieven