Banden, het enige contact met het wegdek.

door nov 1, 2017Blog0 Reacties

(Winter)banden…

Wat betekent nu die tekst op de zijkant van je autoband. En wat moet je ermee?

bijvoorbeeld 195/65 R15 91 H Tl M S?

195 = breedte van de band

65 = hoogte van de band

R = radiaal

15 = doorsnede van de velg

91 = draagkracht

H = deze letter geeft aan welke snelheid de band aan kan.

Waarbij je niet moet uitgaan van de snelheid die je mag rijden maar hoe hard de auto kan rijden. Rij je in een Lamborghini dan moet je een andere band hebben dan wanneer je in een Hyundai  i10 de weg opgaat.

Tl = tubeless

M = modder

S = sneeuw Staat er een S op je band dan wil dat nog niet zeggen dat het ook een winterband is. Pas als er een sneeuwvlokje op je band staat is het een winterband!

 

Verschil tussen een zomer – winter – 4 seizoenen band

 

Verschil tussen winterbanden, zomerbanden en de 4 seizoenenband De winterband is van iets zachter materiaal gemaakt, waardoor deze meer grip heeft. Hierdoor kan je iets harder rijden in de winter. Winterbanden slijten minder in de winter. Wil je kosten besparen geef dan eenmalig wat extra’s uit aan winter- en zomerbanden.

 

Tot 5 graden plus werkt de winterband optimaal. Met winter- en zomerbanden rij je het zuinigst. De winterband heeft een kortere remweg ten opzichte van de zomerband in de winter. Een “normale” band moet een profieldikte hebben van 1,6 mm een winterband moet minimaal 4 mm profiel hebben om zijn effect te behouden. Heeft een winterband minder dan 4 mm dan doet de band niet waarvoor deze eigenlijk gemaakt is.

 

De 4 seizoenenband slijten harder in de zomer en zijn in de winter niet optimaal. Het is een goede band als je er mee wilt rijden in de lente en in de herfst.

 

Juiste Bandenspanning

 

Als je hard remt kan het zijn dat je auto een beetje begint te zwalken. Dit kan de oorzaak zijn van een verkeerde (lage) bandenspanning.

 

De juiste bandenspanning is belangrijk voor een optimaal weggedrag van het voertuig, maar is ook van belang voor een laag brandstofgebruik, een lage bandenslijtage en de veiligheid. Het is aan te raden om de bandenspanning eens per maand te controleren bij koude banden. Een koude band is een band als die nog geen 5 km heeft gereden. Zij de banden warm voeg dan 0,3 bar extra toe.

 

Een te harde band zorgt voor minder contact op het wegdek, is je band te zacht (komt je band buiten je velg) dan heeft deze teveel contact met het wegdek en kan je band van de velg lopen. Een te zachte band verhoogd je brandstofverbruik en is gevaarlijk. Een band kan je behoorlijk hard oppompen. Gemiddeld ligt de spanning ongeveer tussen de 1,8 en 2,3 bar. 2,5 bar kan nog wel, je band klapt echt niet zo snel. De juiste aanbevolen spanning, staat vermeld in de gebruikshandleiding of op de sticker aan de binnenkant van het portier van de bestuurder, of aan de binnenzijde van de brandstofklep.

Tips

 

 

 

 

 laten zitten!

 

· De juiste bandenspanning is te vinden in het instructieboekje, maar in veel gevallen ook aan de binnenzijde/onderzijde van het portier of aan de binnenzijde van het klepje van de brandstoftank.

· De temperatuur buiten heeft invloed op de spanning. Hoe lager de temperatuur, hoe lager de gemeten bandenspanning. Voeg daarom in de winter 0,2 bar extra toe.

· Controleer bij uw auto ook het reservewiel. Niets is vervelender dan een lekke band vervangen door een lege!

· Als u uw auto vastrijdt in het zand, verlaag dan de bandenspanning. Breng deze wel zo snel mogelijk weer op druk.

· Verwijder een inrijding (spijker of iets dergelijks) pas als de band vervangen of gerepareerd wordt. De spijker houdt de lucht binnen en markeert het lek.

· Gebruik bij voorkeur een eigen bandenspanningsmeter. U rijdt dan altijd met dezelfde “afwijking”. Probeer deze bandenspanningsmeter te vergelijken met een geijkt exemplaar, bijvoorbeeld bij uw bandenhandelaar.

Bron: Wikipedia

 

 

Op jouw veilige kilometers,

Anesti.

PS.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit artikel te delen op Facebook en Linkedin zodat ook jouw vrienden kunnen profiteren? alvast bedankt!

Archieven