Controle gevoel in de auto 7 manieren tegen rijangst

door jun 28, 2017Blog0 Reacties

Regelmatig heb ik mensen in de auto die het gevoel hebben dat ze echt wel auto kunnen rijden, maar soms het idee hebben dat de auto er met hen vandoor gaat i.p.v. zij met de auto. Het gevoel wat ze erbij hebben is lastig te verklaren, maar ik heb 7 manieren gevonden waarop je ontspannen in de auto kunt gaan zitten en daardoor meer controle over de auto hebt.

 

7 manieren om het controle gevoel te verbeteren.

 

1: Zorg voor een goede zit/stuurhouding. Dit is het meest onderschatte onderdeel van het autorijden. We stappen in, zetten de spiegels goed en weg zijn we.

2: In de bochten een beetje mee leunen mag best, maar overdrijf niet. Blijf het liefst zo stabiel mogelijk zitten.

3: Stuurhouding: belangrijk is dat je ontspannen in de autostoel zit. Plaats je handen op het stuur op ‘kwart voor 3’ of is het nou ‘tien voor 2’? Mijn advies is ‘kwart voor 3’. Laat daarbij je duimen op het stuurwiel rusten, niet ‘in’ het stuurwiel, dit heeft te maken met het eventueel activeren van de airbag.

4: Beheerst remmen, misschien klinkt het stom maar dit moet je echt oefenen. Niet de rem volledig intrappen maar langzaam opbouwen en dan pas doorduwen. Als de auto bijna tot stilstand is gekomen de remdruk verminderen. Dit voorkomt een naschok.

5: Gas geven. Beheerst, rustig opbouwen naar de juiste snelheid. Ook deze techniek vergt de nodige oefening.

6: In stappen schakelen. Neem je rust om te schakelen dat zorgt voor meer ontspanning. Als je schakelt laat de versnellingspook dat een fractie van een seconde in zijn vrij (van de 2 naar de 3 en daarboven voordat je doorschakelt naar de volgende versnelling. Dit doe je niet van de 1ste naar de 2e versnelling.

7: Zorg voor zoveel mogelijk contact met de auto. Je wilt met 2 handen sturen, je zit en stuur houding is daarbij SUPER belangrijk. Niet met je arm tegen het raam leunen. Zet als je het fijn vindt je rechterknie tegen de middenconsole en zet de linkervoet zover mogelijk aan de linkerkant, daar zit een speciale steun voor je voet. Hierdoor heb je een zo goed mogelijk contact met je auto. Kijk maar naar je billen, rug, handen, knieën en voeten. Als we kijken naar bijvoorbeeld rally rijders, dan zie je dat die ook helemaal ingepakt zitten. Juist om het gevoel met de auto te hebben waardoor ze precies voelen wat de auto doet ofwel CONTROLE hebben.

 

Wil je echt voelen wat een auto kan? Op zondag 9 juli word de 2e slipcursus georganiseerd.

Kijk op deze pagina en schrijf je in. Zorg dat je er bij bent!

Op dit moment zijn er nog 7 plaatsen beschikbaar! en ook hier is de regel……vol is vol.

 

Op jouw veilige kilometers,

Anesti.

PS.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit artikel te delen op Facebook en Linkedin zodat ook jouw vrienden kunnen profiteren? alvast bedankt!

Archief

aanbeveling Erna Jongen

Anesti Heeft mij zeer goed geholpen, ik durfde helemaal geen auto meer te rijden. Het was verschrikkelijk. Na een tip om naar Relaxed Driving te gaan heb ik de stap genomen. Met de geweldige hulp van Anesti laat hij je toch merken en voelen dat je het wel zelf kan! We hadden vele gesprekken gehad en hoe hij je dan toch motiveert om ervoor te gaan nou geweldig en helemaal niet pushen. NEE gewoon op een menselijke manier. Yes ik kan het toch en ben nu erg trots op mezelf!
Daarom kan ik Relaxed Driving aan iedereen aanbevelen!!

Erna Jongen

aanbeveling Michel Suntjens

De begeleiding bij Relaxed Driving heb ik als leerzaam en intensief ervaren. Na elke begeleiding kwam ik met nieuwe waardevolle kennis thuis die ik meteen kon toepassen. De gesprekken die we voerden voor het rijden zelf gaf me vertrouwen in mijn eigen kunnen. Al waren de praktijksituaties soms erg heftig. Ook tijdens de antislipcursus heb ik mijn grenzen kunnen verleggen zowel op de slipbaan als ook in de kantelsimulator. Achteraf ben ik heel erg blij dat ik de stap heb genomen om mijn rijangst aan te pakken. En ik kan Relaxed Driving ook aan iedereen aanbevelen.

Michel Suntjens

aanbeveling Peter Thommassen

“Anesti heeft me alle tools gegeven die ik nodig had om weer op de snelweg te rijden. Hij is kundig, oprecht geinteresseerd in de persoon en investeert alle tijd en moeite om het resultaat te bereiken. Na 7 jaar rijd ik eindelijk weer op de snelweg. Dat was me alleen nooit gelukt.”-

Peter Thommassen

 

aanbeveling W. Beerten

'Durf je rijangst onder je ogen te zien en doe er wat aan met iemand die weet wat rijangst is. Hoe langer je wacht, hoe erger het wordt.  Want ik weet wat het is, dat durf ik best te zeggen. Ik had er zelf zeker een jaar of 15 last van, zonder dat iemand dat in mijn omgeving dat wist! Anesti heeft me er doorheen gesleept en daarbij is mijn angst zo goed als weg. Een echte aanrader!'

W. Beerten

aanbeveling Jo Smeets

'Anesti heeft mij op toffe en professionele wijze laten zien dat ik prima in staat ben door het hele land te rijden zonder noemenswaardige paniekgevoelens. Waar voorheen de minste spanning eindigde in een drama vol onterechte angst, kan ik nu de spanning toeschrijven aan de noodzakelijke alertheid. De theorie was me al bekend, maar het in de praktijk brengen was een brug te ver, waardoor de berg die ik vooruit schoof alsmaar groter werd. Anesti heeft me met zijn methode gezet tot dingen die ik daarvoor absoluut niet meer deed en ik kan alleen maar zeggen: rij je niet ontspannen, heb je last van paniek/angst in de auto of rijd je zelfs helemaal niet meer? Doe wat ik gedaan heb, want (de belemmering van) rijangst is echt niet nodig!'

Jo Smeets

Facebook

This message is only visible to admins.

Problem displaying Facebook posts.
Click to show error

Error: (#10) To use "Page Public Content Access", your use of this endpoint must be reviewed and approved by Facebook.
Solution: See here for how to solve this error