Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

Voertuigkennis: Het Dashboard!

door jul 5, 2017Blog0 Reacties

 

 

Waar dienen toch al die lampjes voor op je dashboard? Wanneer moet je stoppen, wanneer kan je nog doorrijden en wanneer wordt het gevaarlijk?

Verdiep je in je auto, leer je auto kennen. Onbekend maakt onbemind.. Hieronder een aantal belangrijke punten waar je op moet letten voordat je gaat rijden en tijdens het rijden. Als het contact uit staat heb je een donker dashboard. Zodra je het contact aanzet gaan er een aantal lichtjes branden. Je kan de volgende lampjes tegen komen op je dashboard dit is afhankelijk van de auto.

 

· EPS; staat voor Electric Power Steering; of te wel Stuurbekrachtiging. Als dit lampje gaat branden kan het zijn dat je banden niet goed zijn uitgelijnd of dat er iets mis is met je stuurbekrachtiging. In de bochten kan je daar (behoorlijk) last van hebben. Dit hoeft niet!

· Gordel; natuurlijk ga je niet rijden als dit lampje brand. Doe je gordel om en het lampje gaat uit.En dat irritante piepje stopt dan ook.

· Accu; als dit lampje brand dan wordt de accu niet bijgeladen tijdens het rijden. Na enkele minuten zal de motor uitvallen. Zorg voor een veilige plek om te stoppen.

· Handrem; je kunt gaan rijden, maar heel slim is het niet. Het zal behoorlijk gaan stinken en als je handrem echt stuk gaat brengt het hoge kosten met zich mee om deze weer te laten repareren.

· Olie; dit lampje gaat branden als er te weinig olie in zit. Bijvullen dus. Als je te lang doorrijdt dan kan dit motorschade opleveren of je rijdt je motor in de soep. Let op dat je de juiste motorolie gebruikt GEEN 2 VERSCHILLENDE VISCOSITEITEN GEBRUIKEN!

· Motormanagement = geel lampje; er is niet direct paniek, maar er is een storing die je wel na moet laten kijken.

Blijven er rode lichtjes branden of gaan die tijdens het rijden aan dan moet je stoppen. Blijven er gele lichtjes branden of gaan deze tijdens het rijden aan dan is het belangrijk dat je de auto zo spoedig mogelijk laat nakijken door de garage.

Zodra je de auto start zal je zien dat de meeste lichtjes ook weer uitgaan. (behalve van de handrem)

 

Hoe snel moet je reageren als er een lampje gaat branden? De auto zal niet direct uitvallen als er een lampje gaat branden. Over het algemeen heb je voldoende tijd, het zijn tenslotte waarschuwingslampjes. Het probleem van de auto kan ernstig zijn maar dat is niet in alle situaties het geval. Probeer zo snel mogelijk te stoppen op een veilige plek en bel voor hulp.

 

Hoe gevaarlijk is het als er een lampje gaat branden? Dat hangt echt van de situatie af. Bijvoorbeeld, het EPS lampje brandt, dan kan het zijn dat je banden niet goed zijn uitgelijnd, dat is vervelend maar niet gevaarlijk. Anders wordt het als je stuurbekrachtiging uitvalt, dan heb je wel een probleem. In beide gevallen moet je het wel laten checken in de garage.

 

Wat moet je doen als een rood lampje gaat branden? Belangrijkste is; zoek een veilige plek om te stoppen. Rij het liefst naar een tankstation. Lukt dit niet ga dan zover mogelijk aan de rechterkant op de vluchtstrook staan en ga zelf achter de vangrail staan.

 

Zet je gevarenlicht aan en/of je gevaren driehoek (ongeveer 30 meter in de richting van het gevaar)

 

Bel je garage – of hulpdienst

 

Alle snelwegen in Nederland worden met camera’s in de gaten gehouden. Sta je stil op een gevaarlijke plek dan komt er heel snel een auto om je weg te slepen. Big brother is watching you 🙂

 

Knopjes/schuifjes op het dashboard waarvan we zeggen dat we weten hoe ze werken, maar wat doen ze nu echt? In de facebook live uitzending laat ik je zien hoe mijn dashboard er uit ziet; van links naar rechts kom ik het volgende tegen;

· Luchtstroom; blaast lucht van voren door de luchtroosters.

· Luchtstroom; blaast lucht op gezicht en voeten.

· Luchtstroom; blaast lucht alleen op de voeten.

· Luchtstroom; blaast lucht op voorraam door rooster en op de voeten.

· Frisse lucht van buiten, vooral zomers erg prettig.

 

· Luchtcirculatie binnen in de auto. De circulatie van buiten wordt onderbroken en alleen lucht van binnen wordt gecirculeerd. Deze functie gebruik je als het bijvoorbeeld buiten erg stinkt. Let er wel op dat je deze functie weer uitzet en terug gaat naar de frisse lucht van buiten. Want bij langdurig gebruik zullen je ramen beslaan.

 

· Ontwaseming voorraam; als je deze functie aanzet dan gaat automatisch je airco aan. De airco zorgt er namelijk voor dat de vochtige lucht uit de auto verdwijnt.

 

· Achterruit verwarming; zorgt er voor dat je beslagen achterraam weer schoon wordt en je goed zicht hebt.

 

· Alarmknop; als je deze knop aanzet gaan alle knipperlichten aan. (Het rode driehoekje)

 

En dan hebben we boven het stuur de snelheidsmeter, de toerenteller, de meter voor het koelwater en de benzine meter.

 

· TIP; op de benzinemeter staat een pomp afgebeeld, naast de pomp staat een driehoekje. Daaraan kan je zien aan welke kant de tankdop zit. Staat er geen driehoekje dan kan je het zien aan de slang van de pomp. De slang geeft de richting aan.

 

Voor diegene die zicht nog niet hebben ingeschreven voor de slipcursus van 9 juli……Er is nog plaats dus zorg dat je erbij bent.

De 75,- die je vandaag nog betaald is tenslotte een investering in je eigen veiligheid!

Inschrijven kan HIER

 

Op jouw veilige kilometers,

Anesti.

 

PS.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit artikel te delen op Facebook en Linkedin zodat ook jouw vrienden kunnen profiteren? alvast bedankt!

Archieven