Notice: Trying to get property 'session_id' of non-object in /var/www/vhosts/relaxeddriving.nl/httpdocs/wp-content/plugins/ninja-forms-legacy/deprecated/classes/session.php on line 122

Rijangst en de verborgen spanning in het lichaam

door aug 29, 2018Blog0 Reacties

Iedereen die deelneemt aan het verkeer ervaart spanning.
Dit is een normaal gegeven.
Het zou pas echt spannend worden als je geen spanning zou ervaren.

Stel je voor dat je geen spanning hebt.
Je tourt lekker over de autosnelweg en plotseling voegt een auto voor je in.
Als je geen spanning of alertheid zou hebben is een ongeluk onvermijdelijk.
Het lijkt op zo’n moment wel of je onderuit op de bank zit. Dit wil je niet in het verkeer!

Als je rijangst hebt of last hebt van overmatige spanning dan zal je juist sneller (misschien wel te snel)
reageren waardoor de hoge spanning ook in het lichaam blijft zitten.

Mocht je nu toch rijden met een verhoogde spanning dan is dat ronduit vervelend.
Je hebt tenslotte je kilometers gemaakt zonder enige problemen.
En opeens ervaar je die vervelende spanning tijdens het autorijden.
Misschien heb je je erbij neergelegd onder het mom van “het hoort erbij”
Ik kan je vertellen….. Alertheid is goed overmatige spanning niet!

Hieronder staat een lijst waaraan je de spanning in het lichaam kan herkennen.
Ook die spanning die je zelf niet doorhebt.

VERBORGEN SPANNING

 

1. Knijpen in het stuur
2. Opgetrokken schouders
3. Star vooruit kijken
4. Gespannen bovenbeen
5. Gespannen onderarmen
6. Spanning in de buik
7. Beklemmend gevoel op de borst
8. Bilspieren vaak aanspannen
9. Kaken stijf op elkaar
10. Lippen tegen elkaar geperst

Sommige van deze symptomen komen je vast bekend voor.
Van de overige ben je het waarschijnlijk nog niet bewust.

Over de meest verborgen spanning ga ik je nu wat meer vertellen.

1. Het knijpen in het stuur kan je zelf herkennen aan de witte knokkels die je krijgt tijdens het rijden.
De oplossing hiervoor is: Het losschudden van je hand en daarna een vuist maken voor tien seconden en ontspannen voor tien seconden.
Doe dit 3 tot 5 keer.
Je zal merken dat je het stuur meer ontspannen vast hebt.

2. Star vooruit kijken.
Oplossing: Dwing jezelf om 2 seconden 45 graden naar links te kijken dan weer de spanning laten zakken om vervolgens weer
2 seconden 45 graden naar rechts te kijken. (een helper is hier handig bij)

3. Gespannen kaken
Oplossing: zelf merk je dit niet zo snel, als je een vaste route hebt die je bijna dagelijks rijdt, pak een vast punt wat je
tegenkomt en beweeg je onderkaak naar links en rechts. De oefening van punt 1 werkt ook als je de kaak inspant en ontspant.

4. Lippen samengeperst
Oplossing: Ga een gesprek aan of zing mee met de radio, dit zorgt ervoor dat je lippen ontspannen blijven.

5. Bovenbeen is gespannen
Oplossing: Zelf heb ik hier ook wel eens last van en dan denk ik bij mezelf: hmm dat is gunstig daar krijg je gespierde
benen van.
Om ze dan te ontspannen leg ik mijn hand op de grote spiergroep en schud deze dan naar links en rechts, zoals bij een masseur.

Graag hoor ik van je welke spanning jij ervaart uit het rijtje of misschien staat hij er helemaal niet tussen.
In beide gevallen kan je je vraag stellen hieronder.
Je krijgt dan ALTJD antwoord!

Nu is mijn vraag:

Welke lichaamsspanning ervaar jij?

Laat je antwoord achter onderaan dit artikel, ik hoor graag van je.

 

Op jouw veilige kilometers,

Anesti.

PS.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit artikel te delen op Facebook en Linkedin zodat ook jouw vrienden kunnen profiteren? alvast bedankt!

Archieven