Vergelijken is de dief van plezier

door aug 1, 2018Blog, Interessante blogs0 Reacties

 

Deze zes woorden “Vergelijken is de dief van plezier” is ongelofelijk krachtig omdat het zo ontzettend waar is
als we er goed naar kijken.
Zo vaak kijken we door de bril van vergelijking,  hoe anderen autorijden dat het een smet legt op je rijstijl.

Waarom is dan die vergelijking zo volhardend en onvermijdelijk?
Onze verwachtingen veranderen snel als we om ons heen kijken naar anderen.

 

Een voorbeeld bij kapucijn aapjes:

Een aapje die een komkommer kreeg werd enorm boos toen hij zag dat zijn buurman overheerlijke druiven kreeg.
(wat apen overheerlijk vinden) In no time liet de eerste aap zien dat de aangeboren neiging van lekker eten compleet
veranderde in de beoordeling van de situatie na zien van zijn buurman.

Als mensen gaan vergelijken gebruiken ze bijna altijd wat psychologen noemen: tegenfeitelijk denken.
Bijvoorbeeld hoe kon de uitkomst anders zijn.

Als je een auto ongeluk hebt gehad, kan je denken hoe je het ongeluk had
kunnen voorkomen als je niet op je telefoon had gekeken.
Dit is opwaarts tegenfeitelijk denken. De focus ligt op hoe de uitkomst beter kon zijn.

Maar je kan ook denken wat er kon gebeuren als de auto die je raakte een vrachtauto was en geen Mini Cooper.
Dit is neerwaarts tegenfeitelijk denken, je bent gefocused op hoe de situatie erger zou kunnen aflopen.

 

Opwaarts tegenfeitelijk denken is vooral zelfvernietigend, onderzoek toont aan dat het je prestatie bederft, ik zal een
voorbeeld geven.

Meerdere onderzoeken laten zien dat sporters die een bronze medaille hebben significant blijer zijn dan sporters die een
zilveren medaille hebben.

Veel 2e plaatsers denken vaak opwaarts tegenfeitelijk, ze waren zo dichtbij het goud.
Terwijl 3e plaatsers zichzelf vergelijken met iedereen die geen podiumplaats heeft. (neerwaarts tegenfeitelijk)

Als je opwaarts vergelijkt dan kan dat gevoelens van bedreiging, boosheid en neid veroorzaken.
Om een goed zelfbeeld te behouden proberen we de prestatie van anderen als geluk of andere redenen weg te cijferen.

Aan de andere kant als we neerwaarts vergelijken zijn we vatbaar voor omgekeerde vervormingen zoals het overdrijven van
onze prestatie.

Wat kunnen we hieraan doen?

 

1. Blijf gefocused. Focus op je doel en standaard.
Opwaarts vergelijken kan erg motiverend zijn. Het gevaar ligt erin dat je steeds de lat hoger legt en
er niet van geniet. Reflecteer op hoeveel druk er van jezelf komt.

 

2. Als je iemand helpt bij het overwinnen van rijangst zorg ervoor dat je de stille partner bent in het succes van de ander.
Het zorgt ervoor dat de ander niet gaat vergelijken.

3. Klaag niet en blijf bescheiden zoek een mooie balans tussen het vertellen van mislukkingen en overwinningen.
Iedereen weet dat reizen met kinderen een ramp kan zijn maar overdrijf dan niet dat het op vakantie naar Thailand was.

4. Wees dankbaar. Vergelijken met negatieve omgekeerde vervormingen kan erg hulpvol zijn.
In ons perspectief hoeveel geluk we hebben (je hebt een auto met airco en hoeft niet te fietsen)
We leren het onze kinderen maar vergeten het snel zelf.

Graag wil ik bij deze Yuval Atsmon van SVP, Advisory Sectors at Globality, bedanken voor zijn inzichten en kennis op dit gebied.
Dit artikel is mede door hem tot stand gekomen.

 

Nu ben ik benieuwd wat je van dit artikel vindt, het is in een andere meer wetenschappelijke stijl geschreven.

Laat in het commentaarveld hieronder achter of deze stijl je bevalt of de reguliere stijl.

Alvast bedankt!

 

Op jouw veilige kilometers,

Anesti.

PS.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit artikel te delen op Facebook en Linkedin zodat ook jouw vrienden kunnen profiteren? alvast bedankt!

Archief

aanbeveling Erna Jongen

Anesti Heeft mij zeer goed geholpen, ik durfde helemaal geen auto meer te rijden. Het was verschrikkelijk. Na een tip om naar Relaxed Driving te gaan heb ik de stap genomen. Met de geweldige hulp van Anesti laat hij je toch merken en voelen dat je het wel zelf kan! We hadden vele gesprekken gehad en hoe hij je dan toch motiveert om ervoor te gaan nou geweldig en helemaal niet pushen. NEE gewoon op een menselijke manier. Yes ik kan het toch en ben nu erg trots op mezelf!
Daarom kan ik Relaxed Driving aan iedereen aanbevelen!!

Erna Jongen

aanbeveling Michel Suntjens

De begeleiding bij Relaxed Driving heb ik als leerzaam en intensief ervaren. Na elke begeleiding kwam ik met nieuwe waardevolle kennis thuis die ik meteen kon toepassen. De gesprekken die we voerden voor het rijden zelf gaf me vertrouwen in mijn eigen kunnen. Al waren de praktijksituaties soms erg heftig. Ook tijdens de antislipcursus heb ik mijn grenzen kunnen verleggen zowel op de slipbaan als ook in de kantelsimulator. Achteraf ben ik heel erg blij dat ik de stap heb genomen om mijn rijangst aan te pakken. En ik kan Relaxed Driving ook aan iedereen aanbevelen.

Michel Suntjens

aanbeveling Peter Thommassen

“Anesti heeft me alle tools gegeven die ik nodig had om weer op de snelweg te rijden. Hij is kundig, oprecht geinteresseerd in de persoon en investeert alle tijd en moeite om het resultaat te bereiken. Na 7 jaar rijd ik eindelijk weer op de snelweg. Dat was me alleen nooit gelukt.”-

Peter Thommassen

 

aanbeveling W. Beerten

'Durf je rijangst onder je ogen te zien en doe er wat aan met iemand die weet wat rijangst is. Hoe langer je wacht, hoe erger het wordt.  Want ik weet wat het is, dat durf ik best te zeggen. Ik had er zelf zeker een jaar of 15 last van, zonder dat iemand dat in mijn omgeving dat wist! Anesti heeft me er doorheen gesleept en daarbij is mijn angst zo goed als weg. Een echte aanrader!'

W. Beerten

aanbeveling Jo Smeets

'Anesti heeft mij op toffe en professionele wijze laten zien dat ik prima in staat ben door het hele land te rijden zonder noemenswaardige paniekgevoelens. Waar voorheen de minste spanning eindigde in een drama vol onterechte angst, kan ik nu de spanning toeschrijven aan de noodzakelijke alertheid. De theorie was me al bekend, maar het in de praktijk brengen was een brug te ver, waardoor de berg die ik vooruit schoof alsmaar groter werd. Anesti heeft me met zijn methode gezet tot dingen die ik daarvoor absoluut niet meer deed en ik kan alleen maar zeggen: rij je niet ontspannen, heb je last van paniek/angst in de auto of rijd je zelfs helemaal niet meer? Doe wat ik gedaan heb, want (de belemmering van) rijangst is echt niet nodig!'

Jo Smeets

Facebook

This message is only visible to admins.

Problem displaying Facebook posts.
Click to show error

Error: (#10) To use "Page Public Content Access", your use of this endpoint must be reviewed and approved by Facebook.
Solution: See here for how to solve this error