Voertuigkennis: 5 belangrijke punten onder de motorkap!

door jun 14, 2017Blog2 reacties

 

Waarom is het zo belangrijk dat je weet wat er allemaal onder de motorkap zit?

 

1: Je hebt dan meer kennis over de werking van de auto.

2: Je leert waar je wel aan kan zitten en waar je beter af kan blijven.

3: Je voorkomt problemen als je weet wat je zelf kan bijhouden.

4: Je zorgt ervoor dat je onafhankelijk bent.

5: Kennis verlaagd rijangst.

 

Het is vervelend als je auto je in de steek laat.

En je weet ook dat alles wat mechanisch werkt ooit een keer kapot kan gaan.

Periodiek onderhoud door een garage zorgt voor een betrouwbaar vervoersmiddel en sommige dingen moet je ook zelf kunnen.

 

Olie peilen:

Motorolie peilen: doe je als de motor afgekoeld is en met de peilstok. Op de peilstok staat een plus en een min. Tussen deze twee indicatoren moet het olieniveau staan. Als er te weinig in zit moet je olie bijvullen. Vul echter niet meer olie bij dan het maximum niveau. In het instructieboekje staat welke olie je nodig hebt. Heb je geen boekje vraag het dan aan de garage.

 

Accu licht brand:

Als het acculampje blijft branden en de auto start niet dan kan het zijn dat je accu kapot is of dat een van de stroomkabels los zit. De stroomkabels kan je zelf controleren. Rijdt de auto wel maar blijft het licht branden rij dan in ieder geval langs de garage om je accu te laten controleren, dit lukt ongeveer 5 tot 10 minuten.

 

Ruitenwisservloeistof:

In deze zomer maanden zitten je ramen vol met vliegjes. Een leeg reservoir van je ruitenwisservloeistof is dan niet fijn. Als je reservoir leeg is en je zet toch je ruitenwissers aan, dan laten die enorme strepen achter en zie je helemaal niets meer. Check dus regelmatig hoeveel vloeistof er nog in je reservoir zit.

 

Koelvloeistof:

Koelvloeistof zit in een transparant expansievaatje. Controleren doe je alleen bij een koude motor. Voor het controleren gebruik je de streepjes op het expansievat. Als je vaak moet bijvullen kan dat duiden op lekkage. Ga in dat geval naar de garage om het te laten controleren. Draai het dopje op de radiator met het uitroepteken en andere waarschuwingstekens niet open bij een warme motor dit is heel gevaarlijk en kan leiden tot ernstige brandwonden!

 

Remvloeistof:

Het witte half doorzichtige reservoir heeft een minimum en een maximum level. Het niveau daalt altijd langzaam. Als het minimum niveau is bereikt adviseer ik je langs de garage te rijden. Naarmate de remblokken slijten daalt namelijk het niveau van je remvloeistof. Als je zelf gaat bijvullen veranderd dat dus niets aan de staat van je remblokken, dit is gevaarlijk omdat je uiteindelijk een hele lange remweg krijgt en uiteindelijk helemaal niet meer kunt remmen!

 

 

 

 

Hoe vaak controleer jij het oliepijl en de remvloeistof?

 

Laat het me hieronder weten en ontvang GRATIS het pdf voertuigkennis met alle weetjes!

 

Op jouw veilige kilometers,

Anesti.

PS.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit artikel te delen op Facebook en Linkedin zodat ook jouw vrienden kunnen profiteren? alvast bedankt!

Archieven